Extáze vs. černý rybíz
martin
Zdravím Vás, už několikrát jsem zaslechl, že po požití Extáze se nedoporučuje, nebo je to dokonce nebezpečné, pít štávu z černého rybízu. Má to prý nějakou souvislost s látkami podobnými MAO inhibitorům, obsaženými právě v této šťávě. Z jiných pramenů jsem zase naopak slyšel, že se pití této šťávy doporučuje v případě, že to někdo s MDMA přežene. Drogy mě nezajímají jen z hlediska zábavy, ale právě i z hlediska lékařského. Proto mi prosím pomozte objasnit tento problém a připište případně i další prameny, ze kterých bych mohl čerpat. Teorie už mám pročteny dost, ale chtěl bych své znalosti neustále rozšiřovat. Za odpověď předem děkuji PS: Nechci fetovat, ale pomáhat lidem

Odpověděl: Martin Hulík
Literatura (Saunders: E for Extasy, kapitola 11 - Doporučení prvouživatelům) zmiňuje černý rybíz jako inhibitor MAO a tudíž se jeho kombinace s MDMA a dalšími stimulanty nedoporučuje (zvýšení krevního tlaku a srdečního tepu, který už tak dost zvyšuje samotná MDMA - při dávce kolem 120mg asi o 30 tepů za minutu). Nenašel jsem žádnou informaci o tom, že by se šťáva podávala ke zmírnění předávkování. Připadá mi to trochu podezřelé a vřele to nedoporučuji. Můžete mi napsat, kde jste to zjistil?
Podrobné - ale nikoliv vyčerpávající - informace o nevhodných kombinacích iMAO a MDMA naleznete na Erowid.org v sekcích MAOIs a MDMA a na stránkách Dancesafe.org.
Extáze je nebezpečná droga a její užívání může vést k vážnému poškození zdraví. Užití extáze v kombinaci s dalšími drogami, (například preparáty obsahujícími iMAO) nebo ve vysokých dávkách nebo pokud má uživatel srdeční potíže, trpí epilepsií a v jiných případech, může být smrtelné.