psychické problémy vzniklé po jednorázovém požití LSD
Martin
Vážení, jsem velice rád, že jsem objevil Vaše stránky na internetu. Snažně Vás prosím o radu a pomoc. Moje problémy začali po jednorázovém požití LSD někdy před pěti lety... Vlastně úplně nevinně. Jen jsem to chtěl vyzkoušet, co to udělá. Byla to noc plná hrůzy, nejdříve jsem dostal pocit, že se mi propichují ušní bubínky, strašně jsem křičel a potom už si nic nepamatuju, jen to, že jsem byl ve stavu, z kterého jsem se nemohl dostat, měl jsem pocit, že nikde nikdo není, a že mi z toho ani nikdo pomoci nechce. Jen z vyprávění vím, že jsem narážel hlavou o beton, asi čtyřikrát. Jinak vážně nevím. Po několika hodinách jsem přišel "k sobě" a získal jsem panickej strach z toho, že to na mě znovu přijde, že zase upadnu do bezvědomí a nikdo mi nepomůže a že se zabiju. Druhý den ráno jsem se probudil a vše bylo v pořádku. Po měsíci jsem si zkusil zakouřit trávu. Věděl jsem, že mi takové stavy jako jsem zažíval na LSD nezpůsobí... Již po prvním šluknutí to ale přišlo, myslím že kamarád to podpořil jednou větou, kterou pronesl: "žijeme jen pět minut a po pěti minutách se probudíme". Ta věta mě strašně vzala, jako bych jí začal vnímat úplně jako fakt, který je nezvratný. Najednou jsem získal pocit, že jsem se vlastně z toho tripu, co jsem měl před měsícem vůbec nedostal, ba naopak, že v něm jsem a ten měsíc, který skutečně proběhl jako by se mi vymazal. Měl jsem strašnej strach z toho, že zažiju zase ty stavy jako před tím. Najednou jsem začal vnímat úplně jinak realitu. Vše se mi jako by rozostřilo, najednou jsem přestal chápat smysl bytí, jako by ze mě "vypadly" všechny city a emoce a zůstal jen ten strach. Jako by mi myšlenky zapadli jen do vnitřního světa a já z toho nemohu ven. Stále se mi motá hlava, jsem podrážděnej, bojím se chodit mezi lidi, nic mě nebaví, o nic se nezajímám. Věčně bych jenom spal. Již jsem vystřídal několik psychiatrů, ty do mě však ládovali antidepresiva (Zoloft, Risperdal, chvíli také ziprexu, nyní Aurorix - nikdy to se mnou nic neudělalo). Dnes je to již pět let a připadá mi, jako bych stále stál na začátku problému, který stále není vyřešený. Dokonce jsem také přemýšlel, že bych si LSD znovu vzal, že by to teoreticky mohlo vrátit moje prožívání, ale bojím se toho. Zkoušel jsem i Kineziologii... Bojím se, že jsem se zbláznil a jsem stále upnutý jen a jen na to. Nyčím jiným svou mysl nedokážu zabavit. Psycholog mi dělat také testy, ze kterých jsem vyšel dle jeho slov "normálně" Jen mírná mozková disfunkce, která mě nemusí trápit. Oni stále hledají problém někde jinde - v rodině, při porodu, problémy v práci.... Já ale žádné problémy nikdy neměl, tedy vědomé problémy a navíc myslím, že to moji situaci neřeší. Mám stále utkvělou představu, jako by mě to LSD nechalo někde úplně jinde, jakoby se s tím mozek dodnes nevyrovnal a že mi to změnilo myšlení a prožívání. Je prosím z toho nějaká cesta ven??? (rovněž různá jiná vyšetření byla v pořádku - CT mozku, EEG, EKG, interní vyšetření, neurologické) Jsou to hrozné psychické stavy, které prožívám, psychiatří mi však vždy po několika měsících řeknou, že na psychiatra nejsem, že jsem v pořádku, ale oni to vnitřní prožívání nevidí... Děkuju moc za odpověď a zdravím Martin

Odpověděl: Jana Justinová
Situace, kterou popisujete je hodně komplikovaná a věřím, že pro vás hodně těžká. Myslím, že pokud vám nedovedlo poradit několik psychiatrů a psycholog, těžko vám váš problém vyřešíme my jednorázově po internetu. I jednorázové vyzkoušení LSD může mít dlouhodobější následky různého druhu, ale ty mohou být velmi individuální a je potřeba důkladné prozkoumání vaší situace. K tomu by měl být nejvhodnější osobou právě psychiatr nebo psycholog. Vy ale říkáte, že ti se u vás vždycky zabývali jinými možnými příčinami vašich problémů. Pak mě napadá možná zbytečná otázka (nikde na ni však ve vašem dopise nevidím odpověď), jestli jste jim řekl, kde je ta příčina podle vás? Pokud byste měl stále zájem zkontaktovat dalšího lékaře nebo psychologa, můžete se obrátit na Denní stacionář SANANIM, MUDr. Jakuba Minaříka, na tel. 803130, nebo na PhDr. Vančuru, kterého je možné kontaktovat přes RIAPS, tel. 6976768 (ústředna), a který se zabývá stavy, nazývanými psychospirituální krize, které právě mohou vzniknout po jednorázovém požití LSD nebo jiných drog. Pokud by se vám nepodařilo touto cestou ho zkontaktovat, zavolejte prosím k nám do K-centra (83872186) Martina Konečného, který vám pomůže se s PhDr. Vančurou spojit. Doufám, že alespoň někdo z nich vám bude schopen ve vaší složité situaci pomoci. Přejeme mnoho štěstí.