už jsem vám psala
Ela
Chci říct...ukradla jsem mámě fet a spolu s mojí kamarádkou jsme to zkusily, ale nelíbilo se nám to, hodně jsme zvracely a točila se nám hlava. Kamarádka to chce ale zkusit znovu. Její rodiče si nepřejí,abychom spolu kamarádily, asi něco tuší, jsem u ní na návštěvě,máme ještě prázdniny, a její rodiče ještě nejsou doma a moje máma je už dva dny pryč,je to tak lepší,alspoň se můžu učit do školy,v lednu je vysvědčení, a hodně písemek-vychází mi šest nebo sedm dvojek a jinak samý, chtěla bych jít na gympl. Kdybych šla do pasťáku, tak bych nemohla jít na jazykový gympl a už bych měla dopředu posranej život, a to já za žádnou cenu nedopustím !! Sousedka se mi včera ptala, co je s mámou, že vypadá hrozně a chodí za ní divný lidi, a tak jsem jí řekla, že má rakovinu a ona mě litovala tam moc, že mi dala hromadu jídla-super! Kdyby se mi zeptala dřív, asi bych jí to řekla, protože jsem to potřebovala někomu říct a řekla jsem to vám a vy ste mi ujistili, že bych někam musela jít a to já nechci a nepůjdu ! Já to s mámou nějak zvládnu,až bude chtít přestat,tak přestane, říká že to má pod kontrolou. Vadí mi ale že nejsou peníze na nic, před měsícem jsem si musela vzít v obchodě jeden sešit, protože máma na něj neměla a já už měla druhou 5 za to, že ho stále nemám. Jídlo taky dochází, kamarádky mi ho nosí do školy-berou to doma tajně.Teď hrozí,že nám vypnou elektřinu,to bude sranda, kde budu psát úkoly ? Máma říkala, že to zaplatí,ale nevím, telefon taky nezaplatila a vypnuli ho. Mám otázku-jak můžou přijít na problém v naší rodině, když jim to neřeknu ? Nechci aby na to přišli. Ela

Odpověděl: Helena Hošková
Elo, omlouvám se za opožděnou odpověď. Píšeš, že Ti máma říká, že má své braní pod kontrolou. Na druhou stranu píšeš, že už je dva dny pryč, že poslední dobou nemáte peníze - na jídlo, na elektřinu apod. Dokonce i Vaše sousedka si všimla, že se děje něco divného a že Tvoje matka zrovna v pořádku není. To nejde zrovna dohromady se slovy Tvé mámy, že přestane, kdy bude chtít a že bere kontrolovaně. Ptáš se, jestli na problémy ve Vaší rodině můžou přijít, i když budeš mlčet? Ano, můžou. Zdá se, že Vaše sousedka je docela všímavá a záleží jí na tom, co se s Tebou či Tvou mámou děje. A stejně tak i jiní lidé z Vašeho okolí můžou své obavy ohlásit na oddělení péče o dítě. Tamní pracovnice jsou pak povinny takovou zprávu ověřit. Chci se zeptat, kromě té sousedky máš ve svém okolí někoho, komu důvěřuješ? Vidím to tak, že je lepší zkusit požádat nejdřív o pomoc někoho z okolí (a tím myslím dospělého) a probrat to s ním. Nemusí to automaticky znamenat Tvůj odchod z domova. A co Ti můžu říct rovnou, pokud by se o Tvoji rodinu zajímal sociální odbor, určitě bys nešla do pasťáku. Do pasťáku chodí lidi, kteří jsou problémoví a dopustili se např. nějakého přestupku nebo trestného činu. Ty jsi dobrá studentka, chodíš normálně do školy, takže není důvod, abys chodila do pasťáku. Píšeš, že chceš studovat gympl. Z toho usuzuju, že pak možná i nějakou vysokou školu. To jsou roky studií, kdo se o Tebe bude starat, když Tvá máma bude dál brát? Nechceš, aby se to provalilo, ale co bude za pár týdnů či měsíců, až Vám vypnou elektřinu, vodu? Zkoušela jsi o svých obavách mluvit s mámou? Zmiňuješ se taky o tom, že jste spolu s kamarádkou zkusily fet, bylo Vám špatně a píšeš o tom, že to kamarádka chce zkusit znovu. Nepíšeš ale, jak to máš Ty? Jestli chceš, ozvi se nám zase. Helena