syn a marihuana
anki
Dobry den, diskutujeme s dcerou (14) a synem (16) o škodlivosti kouření marihuany. Děti mě přesvědčují, že marianka neni nic tak strašného a že v jejich okolí (pražské gymnázium) je to zcela bežná záležitost. Také oni již maji svoji zkušenost s kouřením marihuany. Syn přiznal, že si z kamarády zakouří asi tak jednou za čtrnáct dni. Mam strach, aby se z toho nevytvořila zavislost. Prozatim jsme se domluvili, ze syn si vyzkouší, jak na tom opravdu je tim, ze ted pojede na lyžařský vycvik, kde tradičně se drogy objevují, a odolá tam všem nástraham. Syn také dobrovolně svolil, že po navratu se podrobí testu, abychom se mohli přesvědčit. A teď dotaz: má cenu dětem bez diskusi mariánku zakázat? A jak případně nejlépe postupovat v těchto věcech? Děkujeme mama a dospivající děti.

Odpověděl: Jakub Minařík
Marihuana nepatří mezi drogy u kterých by bylo riziko závislosti, případně zdravotních komplikací tak vysoké jako například u heroinu, pervitinu nebo i legálního alkoholu. Samozřejmě, dost záleží na věku, ve kterém člověk začne marihuanu kouřit, resp. ji kouří pravidelně. Z mého pohledu je věk blízký dětskému (a to 14 let je nepochybně, a 16 také) pro kouření marihuany a užívání dalších psychotropních látek dosti rizikový. Je ale pravda, že spousta lidí v tomhle věku experimentuje a nebo i užívá.
Bezpečný věk pro začátek experimentování nebo užívání neexistuje. Platí, že relativně bezpečné je to tehdy když jedinec je celkově stabilizovaný, dospělý (to znamená že psychosomatický vývoj je ukončený), je schopen vzít za své rozhodnutí plnou odpovědnost a nejsou přítomny kontraindikace (onemocnění duševní, somatické, rodinná zátěž, ...).
Pokud byste chtěla vy a i syn s dcerou o tomhle diskutovat a mít k tomu někoho, kdo vám všem pomůže problému lépe porozumět, tak doporučuji obrátit se na Prev-centrum-najdete v kolonce kontakty. Tam se vám rádi budou věnovat. :-)