Můžu se někam obrátit ?
Ela
Dobrý den, jmenuji se Evelýna a jsem poprvý na internetu.Pomáhá mi kamarádka,která mi poradila vaší poradnu a teď mi radí,jak to všechno chodí.Chodíme spolu na základku a dneska u ní můžu spát přes noc, protože doma nikdo není. Teď ten problém. Moje máma si furt píchá nějaké injekce. Dřív mi říkala, že to jsou léky, ale jsou to drogy,asi heroin ,protože jsme měli ve škole přednášku o drogách a tam říkali,že se k tomu používá kyselina citronová. Když jdeme s mámou na nákup,koupíme chleba a 3-4pytlíky tohohle.Máma taky furt spí a kvůli nepořádku si nemůžu pozvat nikoho domů, protože občas u nás je hodně lidí a všude jsou jehly. Asi před půl rokem to bylo lepší. Máma si se mnou povídala,chodila na výlety, ale pak byla míň a míň doma a strašně zhubla. Teď je to mnohem horší. Ale to ještě není ten pravej můj problém. Před týdnem k nám přišel jeden pán a řekl, že je doktor a že ho posílají k nemocnice,, že mi musí píchnout vitamíny... nic si pak nepamatuju, a to je ten problém.Chci to někomu říct, ale bojím se,že mi seberou a dají do pasťáku a mámu taky někam zavřou. A teď dotaz - prosím poraďte mi, jak mám mámě pomoci,mám jí ráda a když jí je špatně,tak mě to trápí. Děkuji Ela

Odpověděl: Helena Hošková
Milá Elo, díky, že jsi nám napsala. Píšeš o problémech, které Tě trápí, a o tom, že chceš pomoct mámě. Současně máš ale strach, že když to někde řekneš, odvezou Tě do pasťáku. Elo, problém je, že začínáš být ohrožená i Ty (viz muž vydávající se za lékaře, který Ti píchnul injekci). Pokud by ses svěřila někomu (např. ve škole), je možné, že by Tě mámě skutečně vzali. Postupuje se ale tak, že se většinou hledá nějaká blízká osoba, ke které bys mohla jít (třeba babička, teta nebo někdo podobný, kdo by se o Tebe mohl postarat), než se dá Tvoje máma do pořádku. Máš ve svém okolí někoho dospělého, komu důvěřuješ a komu by ses mohla svěřit? Víš, nemůžu Ti slíbit, že by dotyčný mlčel a nikomu nic neřekl, ale mohli byste spolu třeba promyslet a dohodnout kroky, jak budete postupovat. Jsi hodně mladá a situace, kterou popisuješ, můžeš těžko bez vnější pomoci vyřešit. Tvoje máma pravděpodobně potřebuje jít na léčení. Pokud by se pro něj rozhodla, znamenalo by to, že odjede do léčebny, kde bude několik měsíců. Je proto potřeba, abys měla Ty v tu dobu kde být - u někoho, kdo Tě má rád a kdo se o Tebe postará. Je taky možné, že kdyby mámě hrozilo, že o Tebe přijde, začne se sebou něco dělat, aby Tě neztratila. Takže Ty jí tím můžeš i pomoct k tomu, aby se rozhodla změnit svůj styl života. Pokud by sis o tom chtěla popovídat, můžeš zavolat k nám do K-centra. Jsme tu každý den od 9 do 21 hodin. Telefon je 02/83872186. Anebo nám zase napiš. Držím palce. Helena