Dobrý den chtěla bych vědět jestli mohu nějak pomoci bratrovi(28 let) a vlastně i rodičům? Můj bratr má problém s alkoholem už asi 3 roky ale ted se mi zdá že už to nezvládá,nepije skrytě ale každý večer v hospodě a někdy už i doma a to tak že není téměř schopen chodit a pak se pomočuje v posteli nebo usíná venku na ulici nebo prostě tam kde je třeba ve vaně.Přestává také dodržovat základní hygienu,hrozně se mu klepou ruce,i když tvrdí že se mu klepaly vždycky není to pravda jsme dvojčata to bych si všimla byl vždy velice manuálně zručný a měl spoustu koníčků ale to vše je pryč kvůli alkoholu.A poslední dobou je dost agresivní na rodiče u kterých stále bydlí v malé vesnici v domečku ,maminka už bere léky na nervy a mám strach že to psychycky nevydrží.Bratr byl vždy spolehlivý a zodpovědný ,nevím kde se stala chyba a proč takhle začal pít možná kvůli práci nebo si nerozumí s rodiči nebo kvůli nějaké slečně ale práci má dobře placenou ,slečnu nemá a od rodičů může přeci kdykoliv odejít?nevím moc se mnou není v kontaktu bydlím už jinde ale moc mi na něm i na rodičích záleží mohu jim všem nějak pomoci? jak s ním mám mluvit co mu poradit nebo rodičům? At ho vyhodí? Maminka mi často volá že už je zoufalá a já jí nikdy nemůžu pomoct, prosim poradíte mi? Předem moc děkuji!

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, podle Vašeho popisu se zdá, že situace v domě Vašich rodičů je poměrně vážná. Myslím, že není řešení před problémem zavírat oči a čekat až se třeba bratr vzpamatuje sám. V tomhle stadiu ho do toho nejspíš něco nebo někdo bude muset postrčit. Myslím, že by bylo dobré, kdyby Vaši rodiče zvolili trochu ráznější styl a jasně se s ním domluvii na pravidlech, s jakými u nich může bydlet. Není přeci možné nechat se dlouhodobě trápit synovým alkoholismem a řešit to tím, že sama začnu brát léky na narvy. Syn už je dostatečně starý, aby se o sebe postaral sám, a pokud svůj problém nevidí, bude asi třeba dát mu jasně najevo, že s ním tedy bude muset žít někde jinde a nezatěžovat zbytek rodiny. Určitě je ale dobré nabídnout mu také pomocnou ruku v momentě, kdy se rozhodne svou situaci řešit. Pokud nic takové teď nechce, neznamená to, že se na odborníka nemůže obrátit Vaše matka sama (případně oba rodiče). Budou pak moci lépe probrat další postup a jak se vlastně v celé situaci cítí.