pomoc učiteli
Ve škole máme žáka romského původu, kterému je 15 let a víme o něm, že kouří marihuanu.O tom ví i jeho matka. Ve škole má často abstinenční příznaky. Jelikož měl již problémy v jiné škole, byl umístěn k nám, protože jsme škola s internátem. Vše, co jsme dosud udělali, bylo informování Odbo.soc.péče. Jak máme postupovat dál? Matka situaci zlehčuje, nechce si připustit závažnost této situace.

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvám se za pozdní odpověď, ale konzultovala jsem Váš dotaz s kolegyní právničkou. V zásadě v tuto chvíli nemůžete dělat nic jiného, než co jste dosud udělali. Neznám podrobnosti situace a tak těžko můžeme podat nějakou konkrétnější radu. Nevím, odkud máte informaci, že dotyčný žák kouří marihuanu, zda ji kouří ve škole v průběhu vyučování nebo přímo na internátě, zda kouří ještě s dalšími spolužáky nebo jinak marihuanu distribuuje... Jen pro upřesnění uvádím, že marihuana nezpůsobuje fyzickou závislost, takže pozorované příznaky budou spíše souviset s intoxikací jako takovou, nikoli s abstinečními příznaky (příznaky projevující se po vysazení drogy). Chápu, že je to pro Vás problematické, nicméně policie by mohla zasáhnout pouze v případě distribuce drogy (ať už se jedná o prodej nebo neúplatné předání), popřípadě pokud by žák drogu ve větším množství přechovával nebo pokud by konopí pěstoval. Užívání drog jako takové trestné není. Pokud matka nechce se školou spolupracovat a problém nepovažuje za závažný, nezbývá než situaci řešit se sociálkou. Otázkou samozřejmě je, nakolik je ten problém skutečně závažný - zda by se Vám podobně závažné zdálo třeba pravidelné popíjení alkoholu, které má také velká rizika. Je potřeba všechny kroky vždy předem zvážit, aby nebyly kontraproduktivní - především co se týče zákroku policie a nějakých možných právních postihů, které mohou žákovi dosti zkomplikovat budoucí život. Nemohu samozřejmě dostatečně zhodnotit situaci takto přes internet, takže další postup je samozřejmě na Vašem uvážení. Případně ještě napište nebo se obraťte přímo na Právní poradnu A. N. O., kde se zabýváme právními aspekty užívání drog, kontakt najdete v pravém sloupci na této stránce.