co dělat s bratrem?
favorit
Dobrý den Rád bych se Vám svěřil s problémem, který se týka mého bratra, kterému je 39 let. Můj bratr je alkoholik a žije ve společné domácnosti s mou matkou. matce neplatí žádné peníze a co našetří tak propije. Léčit se jít nechce. To vše tvrvá už několik let. Může ho někdo donutit právní cestou aby se šel léčit? A kdo ho donutí aby neutekl? V jedné léčebně už byl, ale po měsíci dostal dovolenou a přijel už opilý. Když se tam vracel dostal epileptický záchvat a zlomil si ruku. Po uzdravení se už tam nechtěl vrátit. Protože je nemocný pobírá častečný invalidní důchod který propie. Došlo to už tak daleko, že prodavá své ale i naše věci aby měl na pití. Mám strach aby když je opilý něco neudělal mé matce. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, děkuji za dotaz. Jsme sice poradna zejména pro uživatele nealkoholových drog, ale je pravda, že alkohol je taky droga. Ptáte se, jestli je možné bratra donutit právní cestou k léčbě. Bohužel všechny léčby na svobodě jsou dobrovolné. Jedinou výjimkou jsou nařízené soudní léčby, které vykonává člověk ve výkonu trestu odnětí svobody. Dokuď je Váš bratr považován za svéprávného a neprovede pod vlivem alkoholu něco, pro co by mu soud nařídil absolvovat léčbu ve výkonu trestu, nemáte žádnou šanci ho k léčbě donutit. To, že ho chcete dostat do léčby je sice chválihodné, ale jestli do ní nechce sám, nikdo ho tam nedostane. A nebo vždy po chvíli uteče. Být Vámi, neřeším jeho alkoholismus, protože pití je jen jeho věc. Ale jeho chování k Vám a Vaší matce se už týká i Vás. Zkuste se v tomto směru dohodnout na pravidlech společného fungování. Zkuste si říct, co Vám vadí - prodávání věcí, neplacení části nájmu, strach z agrese atp. Můžete se domluvit na tom, co se stane, když se budou podobné situace opakovat, např. že domů bude chodit před půlnocí, jinak ať nechodí ten den vůbec (ale pak ho tam nesmíte pustit); že z bytu nezmizí žádná další věc, jinak vyměníte zámky a on nedostane klíč apod. Zkuste to vše probrat s maminkou a kdyby se Vám to nedařilo, poraďte se s odborníkem - v každém okresním městě bývá tzv. AT poradna. Připravte se na okamžik, kdy si promluvíte s bratrem. Bylo by dobré, aby šlo o moment, kdy budete mít dostatek času. Zkuste být trpěliví, nevyčítejte, ale buďte konstruktivní. Přemýšlejte nad tím, jak to udělat, aby vše fungovalo lépe, stanovte si malé cíle, jednotlivé kroky. Jistě to není jednoduché, ale na podobné situace neexistuje žádná rychlá pomoc. Rozhodně mějte na paměti bezpečnost Vaši a Vaší matky. Jestli Vás má odpověď neuspokojila, klidně se na nás znovu obraťte. S pozdravem, Gabriela Koryntová