Kam se obrátit
máma
Dobrý den, potřebovala bych poradit co můžeme jako rodina udělat pro syna. Typické pro něj jsou výrazné změny nálad, od euforie až po skleslost. Je nevrlý, s ničím není spokojen, dlouho nevydrží u žádné práce, má pocit, že mu všichni ubližují, často reaguje nepřiměřeně až agresivně, někdy bych dokonce řekla že přechází až do hysterie. Nespavostí netrpí, spíš naopak, dokázal by prospat celý den. Občas ho přepadá tzv. vlčí hlad, tvrdí, že když se nudí tak musí jíst. Utrácí - vzal si několik úvěrů - dluhy již přesáhly částku 200 000,00 Kč. Chová se nezodpovědně - v březnu přestal chodit do práce, takže následovalo ukončení pracovního poměru. Od té doby nikde nepracuje, údajně nemůže najít žádnou práci. V červnu jsem mu pomohla najít práci, tam však přestal do 14 dnech chodit. Pokaždé dokázal ráno brzy vstát a předstírat, že jde do práce, nebo dokonce odcházel na údajné noční směny, a to tak dlouho, dokud jsme nepřišli na to, že opět nikde nepracuje. Na úřadu práce se nechal zaevidovat jenom díky tomu, že jsem ho k tomu donutila a šla jsem tam s ním, své povinnosti plnil pouze necelý měsíc, dál už na Úřad práce nešel, protože podle jeho slov to stejně nemělo cenu, takže ho z evidence vyřadili a přestal brát podporu. Lže i v maličkostech, jeho výmluvy jsou téměř dokonalé, často nemůžeme rozeznat lež od pravdy. Synovi je 34 let, má 3leté dítě, vloni se oženil a teď se jim narodilo druhé dítě. S rodinou bydlí spolu s mým býv. manželem. Naše vztahy jsou velmi dobré. V minulosti bral drogy, teď tvrdí, že nic nebere. Často odejde z domova s tím, že jde něco zařídit a vrátí se třeba až za tři dny. Frekvence těchto odchodů je nyní stále častější. Nikdy jsme se nedozvěděli kde byl a s kým, neřekne to nikomu ani manželce. Po minulém odchodu jsem ho chtěla donutit, aby navštívil nějakého specialistu, buď sám anebo se mnou. Podle jeho slov se nemá z čeho léčit, říkala jsem mu, že i kdybych mu chtěla věřit, že toto jeho jednání není způsobemo braním drog, že se zřejmě může jednat o nějakou psychickou poruchu a že vyšetření je v jeho případě nutné. To však rezolutně odmítl, se slovy na to teď nemám čas, musím si najít nějakou práci. Teď po 14 dnech je opět 2 dny neznámo kde. Býv. manžel je starobní důchodce, chodí ještě do práce, aby „utáhl“ celou domácnost. Ani se mu nedivím, že už neví kudy kam. Já, bydlím mimo Prahu, jsem rovněž v důchodu, ale denně dojíždím do Prahy, kde jsem stále zaměstnána. Snažila jsem se synovi pomoci, jak se splácením jeho dluhů, tak i v ostatním, ale nevidím v tom řešení jeho problémů. Nyní je býv. manžel rozhodnut, vyměnit zámek u bytu a ukončit s ním, jakýkoliv kontakt. V podstatě si nevíme rady co dál. Prosím, poraďte na koho se máme obrátit o radu. Děkuji

Odpověděl: Jakub Minařík
Soudím, že syn bere drogy. Druhá alternativa je, že se zbláznil. Spíš ale bere. Alespoň na mě to nechává takový dojem. Myslím také, že jste udělali co jste mohli a taky myslím, že krok, který podnikl váš manžel je krok správným směrem. Nemá myslím cenu dál za syna platit dluhy a čekat co se stane. Syn na tom zase tak špatně není, aby se nemohl rozhodnout s problémy něco dělat. Postup, který mu naloží odpovědnost za jeho problémy na záda je myslím docela správný.