co dělat
blanka
Dobrý den, co mám dělat, když ve svém blízkém okolí znám drogového dealera. Nerada bych se ale dostala do situace, že by se mě mohl nějak mstít za to , že ho na policii ohlásím. Ale byla bych ráda aby o něm policie věděla. Děkuji za odpověď. B.

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvám se za velmi pozdní odpověď, konzultovala jsem Váš dotaz s kolegyní právničkou. Máte dvě možnosti - buď podat anonymní trestní oznámení na policii a informovat ji tedy tímto o dotyčném dealerovi drog nebo podat trestní oznámení s tím, že tam bude uvedeno Vaše jméno a nebude to anonymní. První možnost má tu výhodu, že se nikde neobjeví Vaše jméno, takže se Vám těžko může někdo mstít za to, že jste oznámení podala, ale zase Vás nikdo nebude informovat o tom, jak řešení věci probíhá, nedozvíte se, zda policie zahájila trestní stíhání a jak záležitost dopadla. Pokud podáte neanonymní trestní oznámení, je samozřejmě možné, že dotyčný uvidí ve spise Vaše jméno. Otázkou je, zda si k Vám může najít cestu - zda se nějak blíže znáte nebo ne, a jestli Vaše obavy, že by se Vám mohl nějak mstít, jsou oprávněné. Pokud dojde k tomu, že policie na základě oznámení zahájí trestní stíhání, tak budete v kauze vystupovat jako svědek a budete informovaná o tom, jak vše probíhá. Nutno si uvědomit, že jakmile jste v pozici svědka a oznámení není založené na pravdě popřípadě budete chtít měnit svoji výpověď, tak byste se mohla vystavit stíhání za křivou svědeckou výpověď. Pokud dojde na to, že bude probíhat soud, bude Vás soudce volat opět jako svědka (tam lze zajistit ovšem oddělený výslech svědka a obžalovaného, takže se nemusíte obávat setkání s dealerem). Záleží taky na tom, jak věrohodné oznámení bude - policie má povinnost věc prošetřit, ale pokud nebudou žádné důkazy o jeho činnosti - prodeji drog, tak nemůže zahájit trestní stíhání. Tak to zvažte a kdyžtak znovu napište, kdybyste k tomu chtěla něco vědět.