MUDr. Minařík
Ondro
Tak pane doktore, rozhodl jsem se vám napsat po dlouhé době. Navštívil jsem psychiatra, kterej se opravdu vyzná, jak to funguje dneska ve světe, tedy jsme nadvázali upřimný rozhovor, kterej trval víc než jednu hodinu a mluvili jsme asi o všechnom co se jen dalo. Pan doktor usoudil, že mám problém, který jen s těží vyřeším sám, ale že to můžu skusit (na mé naléhání) a když tak mám dojít znovu a pokusí se mně pomoct, odborněji sám. Tedy že by mně poslal na léčení. Ale že to má smysl až tehdy, jestli si i já sám uznám, že mám problém, který sám nevyřeším a se kterých budu chtít něco udělat. Teda tolik k tomu, že jsem skutečně aktivní. Vím na čem jsem alespoň přímo od odborníka (to jste vy také, protože nebýt vás, tak jsem asi jinde). Situace doma je asi taková, že máma důvěřuje tomu, co jí říkam, taky si s ní promluvil psychiatr asi 30 min. Taky táta teď nějak na mne více dohlíží, když jsem byl teď u něj. Mají testy oba dva a taky mne několikrát otestovali, ale pokaždé negativní. A teď tedy přímo ke mně. Alkohol piju tak jednou za 14 dnů, tak že se "lehce opiju". Jinak vůbec. Extázi jsem neužil. Ani jsem neskusil ten kokain ani crack. Kouřit jsem nepřestal. A taky někdy marihuanu. A teď tedy to hlavní, s kouřením heroinu jsem přestal na dost dlouhou dobu, ale před 3 dnemi jsem si dal znovu. Nevím ani jak, mám tam pořádný okno. Ale prý jsem jel jak se patří, ... bylo to v spojení s chlastem. I když vím, že vy doktoři to neuznáváte, někdy se to prostě nedá a drogy se kombinují - jako třeba cigarety a alkohol, že jo. Teď tedy je tohle závislot dle vás? Když 1 měsíc jsem byl téměř čistej ale pak jsem si dal. A mám chuť si dát zas, ale zatím není důvod a i když jdu ven, tak nic. Já jsem teď váhal co mám dělat, jestli mám jít a požádat o léčení, na které se mi ale moc nechce jít, protože možná že to chce jen čas, abych se s tím sám vypořádal. A já si stále nějak myslím, že 10x za rok zakouřit heroin ještě nic neznamená, nebo jo? Taky jsem čekal, že bude test, ale nebylo nic, ale nemám te´d čistý svědomí. I když máma i táta (jsou rozvedení, to jen opakuji) jsou teho názoru, že když budu mít nějaký problém, tak mám říct a táta se o to postará, tedy o léčení. Má to význam? Je to asi zmateně napsané. Já jsem přečetl všechny své dotazy. Sám teď nevím co vlstně chci, co nechci, jsem ještě dost mladej člověk. A nevím jestli je vhodný abych šel na nějaký léčení, možná, že to chce jen více trpělivosti z mé strany, neznáte nějaký spůsob jak zapomenou na jednu tuhle drogu. Jako sportu se věnuju, hrám teď futbal. Pak ještě může bejt problémem, že mám holku, která dost kouří trávu a víte jak to je. No to by byl další příběh, ... třeba bere taky někdy koks, to já tedy ne. A taky ona nekouří heroin. To samozřejmě máma ani neví, že mám holku, ... Tak děkuji vám předem za nějakou odpověď.

Odpověděl: Jakub Minařík
Závislost to myslím, je, alespoň v počínajícím stadiu. O tom myslím není diskuse. Víte taky mám dojem, že to zase tak úplně nezvládáte. A tak mě napadá, že ono vlastně není ani tak špatné si někdy vzít heroin, nebo šňupnout kokain, ... Ale taky mě napadá, že u toho málokdy zůstane. A ti, kterým se u nějakého občas podařilo vydržet, tak obyčejně nemívají problémy jako vy. Nikdy se nedostali do stadia, že by na ně někdo musel tlačit, aby přestali, nebo kdy by užili, když nechtějí, nebo to nepovažují za vhodné. Drogy prostě pro ně znamenají jen zábavu která může být, ale když není, tak se h...o děje. Prostě nějsou. Tak co. Je tisíce jiných zábav a tahle je dobrá, ale riskantní, tak si sní nebudeme moc zahrávat. Pro vás jsou drogy závazek. Zábava, které těžko odoláváte. Obtížně si budujete hranice, kterými se snažíte s drogama nějak vyrovnat, ohraničit je, aby vám nelezli tam kam nemají. Neustojíte občasné užívání. Nemáte na to. Nebuřte se proti tomu, takhle to má spousta lidí. Já osobně bych asi měl taky problémy, kdybych se rozhodnul tu a tam si dávat šňup koksu. Není to nic pro mě a myslím, že by při mé nezřízenosti mě nakonec chuť stáhla. :-) S tou léčbou se musíte rozhodnout sám. Měl bych argumenty pro ní i proti ní. Ale pokud se vám bude stávat, že ujedete a nezvládnete se heroinu vyhnout, tak bych vám léčbu doporučil. Dřív než bude pozdě. :-)