jaká je nejlepší rada
saša
Dobrý den.Mám 23letého syna,který se momentálně zotavuje v P.L -A.T.Horní Holčovice z dlouholeté závislosti na pervitinu.Absolvuje léčbu již po druhé,ale první léčení bylo pouze tříměsíční.I když jsme se snažily ho přesvědčit s paní psycholožkou snaha byla marná.Podle očekávání začal drogy brát za nějakou dobu po návratu znovu.Vydrželi jsme to s ním asi rok a byli nuceni ,vykázat ho z domu.Po měsíci se vrátil a my ho byli ochotni vzít na milost s tím,že bude tentokrát hrát podle našich pravidel a to,že nastoupí novou léčbu na dobu doporučenou odborníky.V jeho případě nejméně 1,5 roku(pervitin užíval asi od 18 let).Na počátku léčby bylo vše v pořádku a zdálo se,že to zvládá lépe než poprvé.Ale bylo přijato několik dalších narkomanů,kteří chtějí jen někde přečkat zimu,nebo mají nařízenou léčbu soudem a nemají valný zájem se doopravdy léčit. Navíc přemlouvají ostatní,aby se na léčení vykašlali a šli s nimi fetovat atd.Syn téměř denně píše sms,že má z toho deprese a čím dál větší chuť na drogu.Už si nechal předepsat i nějaká antidepresiva,ale bohužel někteřípacienti nabourávají snahu těch,kteří se vyléčit chtějí.Když jsem mu radila ať to oznámí staničnímu,nechtěl,protože měl strach ze šikany.Nevím tedy co dělat,nebo jak mu poradit aby ten další pobyt nevzdal.Je vidět,že vyléčit se chce protože byl již několikrát doma na dovolené a vše,včetně cesty zvládl bez problémů,ale nevím jestli mu v takových podmínkách neselže chuť a vůle se kterou nastupoval.Navíc v prosinci nastupuje do komunity Bílá Voda a bojí se,že to tam bude podobné z vyprávění jiných.Je nějaká možnost se do komunity zajet podívat před nástupem formou nějakého výletu? Strašně rád by jel do nějaké komunity někde do zahraničí,ale nevíme kam se s takovou žádostí obrátit.Děkuji předem za každou radu,protože je to pro nás všechny velmi těžká situace.Na shledanou a ještě jednou děkuji.

Odpověděl: Jakub Minařík
Nejsem si jist, jestli by bylo možné jet do komunity na výlet, resp. jsem si skoro jist, že to nejde. Ohledně té komunity - myslím, že nemusíte mít strach. Bílá voda patří mezi stabilní, dobré komunity a nějaký výrazný prodrogový tlak tam myslím nehrozí. Navíc - pochybnosti o tom, jestli chci abstinovat, dále se léčit, ... jsou celkem obvyklé a patří k procesu léčby. Psychoterapie je i o pochybnostech a ambivalenci. Víte kdo nepochybuje a nemá tendence v určitých obdobích léčby s tím seknout, tak taky většinou nebude abstinovat. Víte, ono na jedné straně je to nepříjemné a člověku to léčbu stěžuje. Na straně druhé - realita je taková, že drogy mu někdo bude nabízet celý život a celý život ho bude někdo k jejich užívání svádět. Měl by se na to tedy připravit. No, taky podle toho co píšete, tak mám dojem, že syn tlaku podléhá dosti dobrovolně. ono to má něco společného s tou ambivalencí, není si úplně jistý, jestli chce abstinovat a tohle může být celkem dobrá výmluva, jak se další léčbě vyhnout. Různé pověsti se ostatně vyprávějí o každé léčebně. Platí to i pro Bílou vodu. Doporučil by se na něj chápavě usmát a ujistit ho, že kdyby měl nějaké pochybnosti o tom co a jak bude dál, tak že vaše dohoda platí. (Tedy, buď léčbu absolvuje tak jak kolegové doporučili a nebo může bydlet pod mostem. Vybrat si musí on. Přece nečekal, že to bude snadné?)