záwislost
Dobrý den, vlastně ani nevím jak začít abych stručně a výstižně popsala co mám na srdci. V 1.ročníku střední školy jsem začala chodit s mým 1. vážnějším vztahem (přítelem T.)Vydrželo nám to spolu skoro 3 a pul roku. Již na začátku vztahu měl T. za sebou zkušenosti s drogami. Vyrůstal a stále žije na Žižkově, kde je jimi v podstatě obklopen.Až po třech měsících našeho chození jsem se dozvěděla, že byl T. závislý na heroinu pár měsíců.Jeho matka to tehdy zatajila otci a T. odvezla na dovolenou do Tuniska,kde on prodělal krátký "detox" pod jejím vedením.Po pár týdnech se k tomu ale vrátil.V průběhu let získal zkušenosti s extází,pervitinem(který si taktéž vpichoval),tolulenem,marihuanou.Prožili jsme spolu krásné chvíle ale zpětně vím,že ty záporné mnohonásobně převažovaly.Lži a sliby stále dokola.Osobně si myslím,že T. už neumí žít střízlivý život-prostě je slabý na to aby bez drog chodil do školy, pracoval atd. Do toho má spoustu problémů a měl dluhy,které za něj zaplatili rodiče.Doma nakradl už za desítky tisíc troufla bych si říct i mnohem víc, jelikož rodina nemá nouzi o peníze ba naopak. Jsou to a byly desítky pokusů - v neposlední řadě pavilon 35 v Bohnicích kam jsem za ním tajně jezdila a vozila mu dopisy a jídlo na podporu,protože jsem k němu nesměla.Stejně nevydržel a po dvou měsících si znovu dal a proto ho vyloučili.Ted už je přes rok střídavě na heroinu a subutexu.Abych se dostala k mé otázce.Situace je ted taková,že T. nastoupil k substituční léčbě do k-centra subutexem.Nyní ho ale vyloučili za údajný podvod či manipulaci.On tvrdí že mu lék zaskočil.Ať už je pravda kdekoli předtím docházel do soukromé léčebny kde také podváděl a prášek si tajně píchal poslední dva měsíce.Já jeho matce,která je již delší dobu na antidepresivech a na dlouhodobé dovolené radím,T. vyhodit z domova.Ona ale říká,že to nikdy neudělá protože je to její syn.Tento argument ted začal užívat i T. ke své obhajobě přede mnou-mateřský pud.At si počkám až sama budu mít děti.Podle mě je to ale jediná cesta..T. už toho ztratil hodně včetně mě a roky mu ubíhají a zdraví zrovna v pořádku také nemá(má hepatit. C) Školu nedodělal.nedávno i při abstáku vyskočil z okna a zlomil si nohu a druhou ošklivě narazil. jak já mám tedy přesvědčit jeho matku,že touhle podporou co ona dělá ho do toho ještě více dostává?Nechává ho žít a krást doma,platí mu léčby,telefony,kupuje nové oblečení(drahé)..T. už do léčebny ani komunity jít nechce. Já mám T. ráda, záležím mi na něm a vím,že i přes občasné úlety by se z toho dostat chtěl..jen mu chybí ta dostatečná vůle a možná motivace.Podotýkám,že se do toho dostal z nudy..nemusí a nemá komplexy ze vzhledu a pod.Má dostat ještě 150. šanci? Dík moc zoufalá Romana

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Podle Vašeho popisu dostal Váš ex-partner již šancí velmi mnoho a zjevně to bohužel mnoho nezabírá. Máte pravdu, že využívá podpory matky a dělá si z něj alibi pro další užívání a pohodlný život. Pokud může brát drogy v takovémto komfortu, tak ho nic moc nenutí, aby s tím přestal. Pokud má mít nějakou motivaci, tak ji těžko získá v situaci, kdy necítí žádné důsledky své závislosti na drogách. Zdravotní důsledky a problém v rodinných a dalších vztazích většinou motivací nejsou. Ani nedokončená škola. Spíš je motivací to, že by na drogy neměl peníze, neměl kde žít a za krádeže nebo jinou nelegální činnost související s obstaráním prostředků na živobytí a drogy by mu hrozil nějaký trest... V tuto chvíli je ale schopen přežití, co se týče zdravotního stavu, v rámci rodiny mu nikdo v užívání drog nebrání, Vás neposlouchá a snaží se Vás manipulovat nesmyslnými argumenty o mateřském pudu, školu v tuto chvíli v zásadě k ničemu nepotřebuje, dluhy za něj platí matka, bydlet a jíst kde má, a navíc mu maminka zaplatí i telefon a oblečení. V zásadě je to velmi podobné, v tuto chvíli, jako kdyby mu rodina dávala peníze na drogy přímo - kdo by přestával? Myslím, že by nebylo od věci, aby jeho maminka vyhledala nějakou odbornou pomoc, kde by mohla celou věc zkonzultovat a ujistit se o tom, že toto není řešení a najít nějaký jiný způsob, jak přece jen syna trochu přimět ke změně životního stylu... Myslím, že Vaše úvaha, že by měl jít z domu není až tak od věci, ale nemohu to takhle na dálku úplně posoudit. Vzhledem k tomu, že píšete, jak na tom jeho matka je, tak je zjevné, že by nějakou pomoc a radu krom těch antidepresiv potřebovala. Nakonec myslím, že Váš ex-partner má i ve Vás větší podporu, než by si zasluhoval. Nicméně, prioritní je v tuto chvíli, aby problém začala nějak konstruktivně řešit jeho rodina. Svým chováním se totiž neobrací ke svému synovi a k celému problému čelem, ale zády. No, myslím, že jste se asi jen chtěla utvrdit v tom, že Vaše myšlenka je správná a asi jste čekala, že Vám něco podobného odpovíme. Tak zatím držím palce a kdyžtak napište, jak to vypadá.