daniela
můj přítel byl 6 let závislý na heroinu (neuzival nitrozilne, ale kourenim - nevim jestli je to jakokoliv smerodatne), pote podstoupil detox a skoro rok na komunite odtud se vratil pred necelym rokem, osobne si myslim, ze lecba zabrala a on ma rozhodne k nelegalnim drogam negativni postoj nicmene zacal pomerne hodne pit (o cemz vi, ze by nemel nebot to muze byt pouze vymena produktu na kterem je clovek zavisly) za coz muzu svym zpusobem i ja protoze uprimne receno nejsem pri konzumaci alkoholu rovnez stridma. Minulý týden byl na party a ja prisla na to ze mel u sebe poppers (kapicky k dostani v sex shopech pri jejichz inhalaci dochazi na dobu par vterin ke stejnym stavum jako pri poziti extaze) nejdriv mi lhal ze to nasel kdyz odchazel, ale pak sem prisla na to ze to tak neni a nakonec se priznal ze to tam sebou mel a pouzil. Chtela jsem po nem aby zacal chodit na dolecovak, ale to on zatim nechce protoze na dolecovaku je alkohol absolutni tabu a on by si nemohl dat ani pivo. Dohodli jsme se ze omezi party a spol a pokud to nevyjde do konce roku tak ze zacne chodit na dolecovak. V podstate ted ani nevim na co se chci zeptat jen me to hrozne vydesilo protoze sem byla presvedcena o tom ze by se niceho takoveho (ackoli legalniho) ani nedotkl a ja osobne nemam s lidma s timto problemem jinou zkusenost a nevim jaky bych mela zvolit pristup, ale myslim si, ze kdyz mi o tom lze (tzn citi ze to neni spravne, ale presto to dela.....je pro nej dulezitejsi momentalni prozitek a neresi nasledky, ktere to s sebou prinese druhy den) tak asi nebude vse ok. Takze proste ted nevim jak se k tomu postavit, mozna ze sem hysterka a jen o tom potrebuju utvrdit, muj problem je ze ho nejsem schopna vnimat jakozto soucast urcite skupiny se stejnymi znaky a chovanim.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, myslím, že rozhodně neplašíte zbytečně a je dobře, že jste situaci začala hned řešit. Možná přítel opravdu nevnímá poppers jako velké nebezpečí, ale svědčí to o tom, že má stále potřebu alespoň občas si užít změněný stav vědomí. Vaše reakce je úplně přirozená a snad pomůže i domluva, kterou jste uzavřeli. jen byste měla počítat s tím, že soužití se závislým - i když vyléčeným - nese určitá omezení i pro Vás. Pokud tedy chcete, aby přítel tolik nekonzumoval alkohol, což je myslím dobrý požadavek, měla byste se podle toho chovat také Vy... A ohledně doléčovacího centra - pokud vím týká se požadavek abstinence od všeho těch, kteří jsou v denním programu a na chráněném bydlení. Pro jednorázové konzultace nebo ambulantní péči to myslím tak striktně neplatí - pokud zrovna nepříjde opilý, samozřejmě.