Co dělat s překupníkem
tráva
Můj syn (17let) asi před rokem zřejmě zkoušel kouřit marihuanu (po příchodu domů zúžené zornice, málo jedl, kradl drobné částky doma asi po 50Kč). Známý policista co se zná s policisty z protidrogového odd. mi půjčil působivou videokazetu o těch svinstvech co to s lidmi dělá, pustil jsem to synovi a doufal, že pochopí co je to za metlu. Pak už dlouho žádné příznaky neměl, tak jsem se uklidnil, ale tu a tam pod poslelí dcera objevila malou skleněnou trubičku, sáček s trávou.Nemám strach že něco bere, ale myslím že je překupník trávy, což je hrozné. Teď k domu občas přijdou známí povaleči a kuřáci po zastávkách, syn sejde dolů za nimi a za 2 min je zpátky doma, že chtěli nějaký CD. Bylo mi to podezřelé, ptal jsem se jestli s nimi v něčem nejede třeba s marihuanou, že jsou mi podezřelí a dřív za ním nikdy nechodili. Teď jsme pod kobercem objevili další 2 sáčky s trávou. Udeřil jsem za něj ať jde s pravdou ven, tak se rozbrečel, přiznal, že jim to prodává, ale nechtěl prozradit jména, že by byl označen jako práskač a bál se že přijede policie a bude se to vyšetřovat a už se nikdy nemůže objevit před kamarády. Vytáhl jsem z něj jak jsem čekal, že to kupuje od někoho ze školy a se ziskem to prodává v okolí sídliště. Že to tedy nekouří, čemuž bych věřil, žádné příznaky nemá, ale že to dělá pro peníze, aby mohl jít kamarády na kulečník, nějaké peníze na útratu aby měl. Mám mu raději dávat kapesné, které nikdy nedostával? Co dělat, jak z toho ven, mám strach, aby někdy nezačal prodávat sáčky s bílým práškem, mám mu poradit, že až si znovu přijdou pro zboží, že zdroj vyschl, že tomu dodavateli na to třeba přišli rodiče a že už nemá a oni půjdou hledat jinde? Nebo to oznámit na policii? Jak zabránit tomu zdroji, aby se to zároveň ve škole nesvezlo po synovi, že je udavač, který z toho měl zisk a když šlo do tuhého , tak to práskl? Zároveň máme strach, aby ti co by je jmenoval se mu nemstili a fyzicky ho nenapadli nebo nevydírali např. finančně. Co s tím? Jak se zachovat podle našich zákonů, syn nezletilý, já o tom vím a nic s tím nedělám, jakou má syn jistotu z hlediska anonymity svědka, dá-li se nazvat syn „svědek„ . Dušan-otec

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Konzultovala jsem Váš dotaz s kolegyní právničkou, a usoudily jsme, že Váš dotaz by vyžadoval tak obsáhlou odpověď, že by překročila limity této poradny. Nabízím Vám tedy tuto alternativu: Zkuste se telefonicky obrátit na Právní poradnu A. N. O., kde se zabýváme právními aspekty drogové problematiky, a kolegyně právničky poskytují i bezplatné právní poradenství, pokud případ souvisí s užíváním drog. Kontakty na nás najdete pod kolonkou Právní poradna v pravém sloupci na této stránce. Jinak myslím, že co se týče přístupu k synovi - myslím, že je normální, že člověk v jeho věku potřebuje nějaké peníze, které má pro osobní potřebu - většina dospívajících dostává kapesné od rodičů, případně si peníze opatřují nějakou legální brigádou. A ohledně činnosti, kterou se rozhodl provozovat Váš syn - je to jistě velmi riskantní věc, kde mu mohou hrozit vysoké postihy. Takže bych mu samozřejmě doporučila, aby svému "zdroji" řekl, že se rozhodl v tom nepokračovat, a žadatelům, že již nic k dispozici nemá. Protože pokud se na to přijde, a není to výjimkou, že se na to přijde (nikoli ve smyslu, že jste se to dozvěděl vy, ale že se to dozví policie), tak už to není žádná legrace. Stačí se podívat na trestní sazby drogových trestných činů (i když Váš syn by byl v tomto případě, hypoteticky, souzen jako nezletilý podle zákona o soudnictví ve věcech mládeže). Některé informace najdete pod rubrikou Drogy a zákony na této stránce. A ohledně synova užívání drog - Nejsem si sice jistá, že by marihuanu sám neužíval, pokud ji má k dispozici, ale na druhou stranu - i pokud by ji užíval, tak marihuana má ve srovnání s ostatními drogami relativně nízká rizika a oproti jiným drogám (včetně alkoholu) má velmi nízký potenciál vyvolat závislost. Pokud někdo kouří marihuanu, neznamená to, že nutně spadne do tvrdých drog. Prodej marihuany mu může způsobit daleko větší potíže, než samotné užívání. No, pokud se ozvete, můžeme vše detailněji zkonzultovat. Pokud jste z Prahy, je možné si domluvit i osobní schůzku. Zatím přeji hodně štěstí.