neurotické obtíže
R.
Dobrý den, mám dotaz ohledně marihuany. Jsem jejím konzumentem již asi 3 roky. (frekvence kouření se každým rokem zvyšuje a poslední 3 měsíce ji kouřím téměř každý druhý den). Někde jsem slyšel že marihuana může působit jako zesilovač vjemů a jelikož mám problém s hrudní kostí (trochu sploštělou), vždy když jsem pod vlimem těto drogy bolí mě hrudník. Nedávno se mi ale stalo že jsem měl problémy s dýcháním. Ten večer jsem také kouřil marihuanu a k bolení hrudníku se ještě přidaly problémy s dýcháním. Doma (již ne pod vlivem, asi 4 hodiny po užití drogy) jsem se nemohl pořádně nadechnout a tak jsem začal dýchat méně, ale zato rychleji a také jsem byl v šoku. Raději jsem zavolal RLP. Po příjezdu jsem se opět zklidnil. Diagnóza zněla NEUROTICKÉ OBTÍŽE, jinak jsem podle lékařky naprosto zdraví. Dnes se mi stalo něco podobného, ale ne po konzumaci drog, jen mě vylekal volně pobíhající agresivní pes. Je také pravda, že poslední dobou jsem měl nějaké psychycké problémy (byl jsem oběť přepadení) OTÁZKA:myslíte tedy, že marihuana či nikotin (jsem kuřák) může způsobit tyto obtíže a mohli byste mi doporučit nějakou léčbu? Ještě připomínám, že je mi 20 let a skoro vůbec nepiju alkohol a neužívám jiné drogy než již zmiňovanou marihuanu a nikotin. Děkuji R., východní čechy

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, myslím, že je to spíš tak, že kouření marihuany Vaše obtíže podporuje a zvýrazňuje, než že by je vyloženě způsobovalo. Občas se to stává u osob, které mají sklony k nějakým - třeba i lehkým - psychickým potížím. Pokud jste právě třeba nervově mírně labilní (což je v podstatě to, co Vám řekl lékař z RLP), může u Vás marihuana zesilovat úzkosti (včetně jejich fyzockých projevů, jako je bolest na prsou, těžkosti při dýchání atd.). Nejlepší pomocí je přestat nebo alespoň výrazně omezit užívání THC, protože by se Vám tyto stavy mohly stále zhoršovat a přejít pak v chronický stav, který by se nezlepšoval ani v době abstinence.