havajská růže
fst
zajímalo by mě, jestli je legální dovoz a prodej této rostliny. Argyreia Nervosa - tzv.havajská růže. obsahuje LSA - což je amid kyseliny lysergové, který není na seznamu zak. látek. Obsahuje ale ergotamin, který je uveden jako prekursor.. znamená to tedy, že tato rostlina je u nás zakázaná? předem díky za odpově'd

Odpověděl: Bára Orlíková
No, konzultovala jsem Váš dotaz s kolegyní právničkou, takže se omlouvám za velmi pozdní odpověď. Mám za to, že převoz nelegální je, již kvůli tomu ergotaminu, který mimo jiné slouží právě k výrobě LSD. LSA jako takové v seznamu zakázaných látek (tedy v příloze zákona 167/1998 Sb) není, ovšem v poznámce je uvedeno, že i psychotropní deriváty LSD nejsou legální. Tedy je nelegální jak dovoz, tak prodej - hrozilo by Vám trestní stíhání podle § 187 trestního zákona, pokud by se na to přišlo. Navíc jde o to, že i převoz chráněných druhů rostlin a zvířat přes hranice není legální, což nevím, jestli zrovna není případ této rostliny. Pokud chcete tuto rostlinu zkoušet pro její psychotropní účinky, je dobré vědět, že účinek námelových alkaloidů obsažených ve svlačcích, mezi něž "havajská růže" patří, je spojen s nepříjemnými fyzickým symptomy jako je nauzea apod., má kromě halucinogenního i sedativní účinek, takže je intoxikace celkově nepříjemnější než u LSD.