mamka
Dobrý den,obracím se na Vás v naději, že mi poradíte. Jsem zoufalá máma 22-leté dcery,která minimálně rok užívala pervitin - nitrožilně. Z hezké,naprosto bezproblémové holky, se kterou jsem v 1. třídě ani nemusela dělat úkoly, která bez problémů studovala gymnázium, odmaturovala na samé jedničky a začala studovat jazyky naVŠ, se stal člověk, jehož jediným zájmem je kde sehnat fet. V době,kdy hltala jednu knihu za druhou jsem nepojala podezření, že její zájem o Bítnickou literaturu by mohl signalizovat fascinaci drogou.Říkala jsem si, že se alespoň dozví k jakým koncům závislost vede a jak otřesnou degradaci člověka způsobí. Že to může být odrazující faktor.Opak byl zřejmě pravdou a touha vyzkoušet drogu a dokázat si, že "já to zvládnu" byla zřejmě příliš silná.Když si potom našla kluka, který již s drogou měl zkušenosti,začala jsem se o ni bát.Ale zákazy v tomto případě se míjejí účinkem.Když pak zakrátko zdědila po svém zemřelém otci peníze,rozhodla se osamostatnit a pořídit si byt.Zkrátím své vyprávění, asi by to bylo na knihu. Zkrátka a dobře rok úspěšně lhali všem příbuzným, že on pracuje, ona studuje,stavební spoření, peníze,které dostávala jako sirotčí důchod po otci a ty, které každý měsíc inkasovala ode mě padly za fet, udělali dluhy, které neplatili, neplatili byt atd. ale v lhaní byli exceletní.Když pak situace byla neudržitelná a vše prasklo, já byla v šoku, nevěřila jsem,že je to vůbec možné. A pak jsem teprve pochopila všechny ty signály, které jsem měla vidět a neviděla ( vyhublost, náhlá nedochvilnost, nespolehlivost, výmluvy, nepořádek doma......Jak jen jsem mohla být tak slepá a důvěřivá?) Přes prázdniny dcera bydlela u mě, vytáhla jsem jí z průšvihů a dluhů) a byl relativní klid, protože její partner byl ve výkonu trestu.( neodpracoval samozřejmě, hodiny, které měl jako alternativní trest.) Začala chodit do práce, slíbila, že se bude podílet na splácení dluhů, dle svých možností. Ale krátce poté, kdy se vrátil její přítel z výkonu trestu si sehnala dávku, jsem přesvědčena ,že záměrně , abych přišla na to, že je zfetovaná a splnila svůj slib, že ode mě musí odejít. A to zřejmě chtěla, takže opět mohli být spolu v jejím bytě. Pak se mi podařilo,bez problémů, aby převedla byt na mě, s tím, že pokud budu klidnější, tak to není problém, protože oni s tím skoncovali, jak pravila. Ale dnes, 2 měsíce na to, se on obrátil na nás, její rodiče, že prý ho stále tlačí k tomu,aby "něco"sehnal a tak mají za sebou on 10, ona údajně 5 dalších dávek, jeho vyhazov z práce ( přišel pod vlivem drogy) a ona v práci končí posledního prosince.Takže současný stav je ten, že po zaplacení poplatků jim zbývá 1200 kč na měsíc, prázdná lednice a nejsem si jista zda ho včera okamžitě po vyzvednutí výplaty neposlala opět pro fet. Teď vůbec nevím jak se zachovat. Jako máma si neumím představit, že poslechnu rady některých odborníků a vyženu je na ulici, nebo je snad mám v tom bytě nechat a zas je živit, aby netrpěli hlady, ale přitom oni budou fetovat?Už si nevím rady, byli jsme v AT poradně,ale s ústavní léčbou dcera nesouhlasí, docházíme k psychiatrovi, ale tomu dcera úspěšně lže,protože je ( zatím stále ještě ) velice chytrá. Veškeré rozumné argumenty mi odkýve, tvrdí, že oni si taky přejí žít řádně hezký život,pláče, slibuje.Ale já si myslím, že tam uvnitř to nechce. Možná to mé sáhodlouhé psaní ani číst nebudete, ale zkusila jsem to,můj život ztratil smysl, nemůžu pořádně pracovat a už vůbec ne se bavit. Mám ještě jednu ,mladší -dcerku,17-letou a bojím se i o ni.Neustále mě pronásleduje vidina té starší, jak jednou třeba dopadne-vyhublá,špinavá, nemocná,hladová někde mezi bezdomovci.Jak já pak mohu žít spokojený život?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, bohužel Vás asi nepotěším a nenapíšu Vám žádný zázračný recept, který byste ještě neslyšela při některé z návštěv AT poradny, psychiatra a podobně. Vypadá to, že jste své dceři zkusila pomoci už dostatečně a jestli není ochotná si přiznat, že je v opravdovém průšvihu, rozhodně jí nepomůžete, že jí budete v tomhle stavu udržovat (nehledě na to, že Vás to naprosto vyčerpá). Myslím, že byste do ní teď rozhodně neměla investovat další energii a peníze, jestli se rozhodla pro tuhle cestu, měla by si ji projít sama a bez pomoci, o to rychleji snad dojde k tomu, že není ta správná. Určitě bych za ní neplatila žádný nájem a asi bych si od ní ani nenechala ničit dál byt. Pokud má pocit, že svůj stav zvládá, měla by být také schopná najít si bydlení a platit ho. Vím, že to zní tvrdě, ale bohužel v tonhle stadiu je to opravdu většinou ta nejúčinnější pomoc. Také myslím, že byste měla začít pečovat víc sama o sebe a o svou mladší dceru, protože té s kvůli té starší už nedostává Vaší péče a energii, tak jak byste toho třeba byla normálně schopná. Pokud dcera psychiatrovi stále lže, nemá smysl k němu dál chodit, plýtváte tak časem svým i jeho. Mohla byste ho možná mnohem lépe využít, kdyby jste ho navštěvovala sama, bez dcery. Jestli s Vámi nechce spolupracovat, nenuťte ji - to nemá smysl - ale ať od Vás potom také nic nečeká. Vím, že se to lehce řekne, ale nsad jednou budete mít možnost zpětně ocenit, že starat se nyní o své vlastní zdraví a pohodu bylo to nejlepší, co jste mohla udělat.