Dakujem za predchadzajucu odpoved a mam dalsi otazku.
alexander
Posobia benzodiazepiny ako diazepam, madazepam ci clonazepam prostrednictvom receptoroveho komplexu GABAA ako barbituraty na ascendentnu cast retikularnej formacie hypotalamus, talamus a mozgovu koru? Dalej by som rad vedel ci dane benzodiazepany (diazepam, medazepam, clonazepam) vo vyssich davkach stracaju hypnoticky ucinok podobne ako barbituraty. Dalej aka je maximalna bezpecna davka diazepamu 50mg? 100mg? Nastava pri predavkovani smrt? Pocas bezvedomia? Niesu stimulovane centra bolesti?

Odpověděl: Jakub Minařík
Ano, BZO působí skze komplex GABA receptoru a chloridového kanálu, jen působí trochu na jiném místě, jen facilitují efekt kyseliny gamaaminomáselné. Berbituáty působí i bez ní, prostě kanál natvrdo otevřou a pustí chloridové anionty. No, neviděl jsem to, ale píšou to v knihách. Víte, já myslím, že ani ty barbituráty neztrácejí ve vyšších dávkách hypnotický účinek, vlastně se jimi otrávíte, protože mají celkem malou terapeutickou šíři. To, co asi myslíte, je efekt spojený s jejich nadužíváním, rozvojem tělesné závislosti a tolerance. Ten bude platit pro obě látky stejně. Maximální bezpečná dávka diazepamu je velmi variabilní záležitost. Obecně však platí, že benzodiazepiny jsou léky s velkou terapeutickou šíří a předávkování jimi tedy často není letální. Pokud ke smrti dojde, tak je to obyčejně v bezvědomí. Centra bolesti stimulovaná myslím nejsou. Nemají důvod. No, s tím posledním dotazem - suicidium je obyčejně otázka nějakého impulsu, takže velmi často se to odehrává jako u nelékařů. Pokud je to promyšlená záležitost, tak kolegové, kteří suicidovali velmi často, použili kombinaci metod, v případě farmak pak kombinaci léků, které se potencují. Proč se vlastně ptáte?