paradox
L@ucia
Dobrý den - pracuji na eseji a jeden z problémů, který se mi nepodařilo prozatím rozlousknout je otázka proč někteří lidé zcela paradoxně reagují stavem vzrušenosti, či "kutilství po užití psychofarmak (trankvilizérů, antidepresiv,..), ale třeba i při intoxikaci opiem apod. Jak velká je tato skupina lidí? Můžete třeba i poukázat na link podobně jako u odkazu této stránky - Co dělají drogy v mozku - dávám ocenění za provedení a názornost! Děkuji za tyto stránky! Lucie (22)

Odpověděl:
Některá psychofarmaka skutečně mají v některých případech paradoxní účinky. Typicky je to známo o benzodiazepinech nebo například o stimulanciích. U bezodiazepinů se jedná zejména o vzrušení, podrážděnost, nespavost, úzkost někdy i agresivní reakce. U stimulantů je například využíván paradoxní účinek u léčby dětské hyperaktivity (atention deficit disorder). Dobře je také znám paradoxní účinek kofeinu, kdy místo stimulace přichází únava. Co je příčinou těchto reakcí přesně nevím. U každé látky však bude mechanismus poněkud odlišný. Předpokládám, že se může jednat například o přestřelenou kompenzační reakci organizmu, která jde proti účinku farmaka (snaží se přirozeně anulovat účinek farmaka). Frekvence těchto reakcí samozřejmě je závislá na typu látky, nicméně se většinou jedná o malé množství takovýchto respondentů, většinou na hranici okolo 1% a méně. V případě léčby dětské hyperaktivity je tomu však jinak, jedná se o patologický stav, při kterém nižší dávky stimulantů dopomohou ke zvýšení koncentrace (stimulanty mají obecně tento účinek, ovšem v závislosti na dávce). Tomáš