špatný pocit
Martina
Dobrý den, děláte podle mě úžasnou práci. Já sama žádný problém s jakoukoliv drogou nemám a ani žádné lidi neznám. Jen mě trápí jedna věc. Já osobně si o svých rodičích myslím, že jsou alkoholici. Jenže to je z mého pohledu v Čechách skoro každý. Mý rodiče vypili každý denně minimálně 3 piva. Táta chodil každý večer do hospody a máma asi tak 3xtýdně s ním. Třeba na 2 hodiny. Nevraceli se opilí, ale nějaká ta piva v sobě měli. Vzpomínám si, kolikrát nám mami slíbila, že s námi bude večer doma a pak odešla za tátou, nebo slíbili, že přijdou v určitou hodinu a nepřišli. Nevím, jestli je to z toho, ale dnes - je mi 30 let - když vidím opilého člověka, je mi z toho celý den špatně, pořád se mi to vrací a strašně se těch lidí bojím, i když jsou třeba na druhé straně ulici. Já sama nekouřím a vůbec nepiji. Proč mám z těch lidí takový strach, začnou se mi klepat kolena a bojím se? Mám malé děti a když jsem začala chodit ven s kočárkem, tak jsem zjistila, kolik je tu u nás ve městě alkoholiků. Když je vidíte občas, tak vám to nedojde, ale já jsem je viděla denně a pak si dáte dvě a dvě dohromady. Třeba se mi pořád vrací - jdu po náměsti s kočárkem, najednou tam stojí ženská opřená o stěnu a ní nějaký člověk a ptá se, jestli jí je špatně. Ona byla totálně opilá, bylo asi ve dvě odpoledne. Tak zavolali záchranku, ta to zjistila a policie jí odvezla. Pak jsem jí viděla ještě asi 3krát, vždy totálně zlitou. Je mi z toho hrozně. Tak nevím, proč mám tyhle pocity. Děkuji za odpověď. Martina

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, spolehlivě zjistit, proč ve Vás opilí lidé vyvolávají tak silné negativní pocity by bylo na několik hodin rozhovoru. Je ale dost možné, že to má souvislost s dětstvím a s tím, jak Vám alkohol bral rodiče, kteří měli být s Vámi. Máte v každém případě pravdu, že alkohol je v naší společnosti velký problém a také hodně podceňovaný. Za konzumaci drog většina lidí člověka okamžitě odsoudí, ale když se někdo opije do němoty a vyvádí, řekne se jen shovívavě, že "přebral" (hlavně pokud se jedná o muže). Bohužel, jestli dojde ke změně bude to změna hodně pomalá, takže asi ještě nějakou dobu kolem sebe opilé lidi uvidíte. Pokud by Váš strach z nich měl přerůst únosnou mez, určitě bych doporučovala vyhledat psychologa/psychoterapeuta a popovídat si s ním o tom.