Jak alkoholika donutit k lecbe?
josef
Dobry den, moje matka je jiz nekolik let zavisla na alkoholu. Veskere pokusy o ambulantni lecbu selhaly, mozna i proto, ze zije samostatne a nema dostatecne silnou vuli. Jiz asi rok je nezamestnana, nepobira podporu v nezamestnanosti ani socialni davky, odmita pracovni nabidky. Mam vazne podezreni, ze se zadluzuje a je jen otazkou casu, kdy nebude schopna platit najem. Ustavni lecbu striktne odmita, piti se ani nesnazi omezit, neblahe budouci nasledky si nepripousti. Existuje nejaka moznost naridit ji ustavni lecbu? Lze vubec nejak zabranit tomu, aby v pristich letech skoncila na ulici a cela rodina v dluzich? Predem dekuji za odpoved.

Odpověděl: Jakub Minařík
Bojím se, že dokud bude matka při smyslech, tak nic moc udělat nemůžete. Rozhodnout se musí sama, na léčbu, resp. nucenou detenci lze použít jen v případech, kdy je člověk sám sobě nebo okolí nebezpečný a to bezprostředním způsobem. Je to použitelné jen v těch případech, kdy člověk opravdu šílí, v opilosti se pokouší spáchat sebevraždu, ... Zhodnotit, jestli stav dosáhl takového stadia - například že mozek pijáka je natlolik zdevastovaný, že je nezbytné ho zavřít na psychiatrii (podobně jako je tomu u demence) - může jakýkoli lékař. Osobně bych možná doporučil spojit se s matčiným praktickým lékařem a hledat nějakou možnost s ním. Pokud by tomu tak bylo a matka by byla shledána sníženě příčetnou, tak by pak bylo možné i nějak omezit její způsobilost k některým právním úkonům a tím zabránit, aby jí vyhodili z bytu na ulici - protože neplatí nájem a tak podobně. Myslím, že jediné smysluplné řešení je matku do léčby prostě dotlačit. V tom je to stejné jako u drog.