Více podrobností
Eva B.
Znova Vám píšu o radu. V mých předchozích dotazech jsem psala,že dcera nebydlí s námi, že ji vůbec nepodporujeme. To všechno byla pravda, ale teď se dcera vrátila domů,protože neměla kde bydlet.Potřebovala bych poradit, jak se máme k ní chovat, co máme od ní požadovat. Poprvé když jsem Vám psala v květnu, paní Justinová mi napsala, že kdyby byla doma máme víc možností přivést ji k nějaké změně.Můžete mi prosím konkrétně uvést několik návrhů, co bychom měli požadovat? Já jsem toho názoru, že bychom jí měli dát na vybranou, aby se rozhodla, jestli chce u nás zůstat,tak ať pracuje a přispívá na domácnost a ať navštěvuje K-centrum,a později Denní stacionář. V případě,že nepřistoupí na tyto podmínky, nemůže u nás bydlet.Manžel nechce stanovovat tak tvrdé podmínky,bojí se, že od nás odejde. Dcera situaci využívá a i když u nás bydlí už 14 dnů,zatím k žádné změně nedošlo. Dcera řekla,že se vrátila proto, že neměla kde bydlet, né proto, že přestala brát.Řekla,že když vydělá peníze a dá nám za bydlení, že odejde.Ale pořád peníze nemá a situace u nás doma je na mrtvém bodě.Manžel se dcery zastává a čeká,že sama přijde s tím, že bude s tím něco dělat. Mě vadí, že my ji podporujeme a ona si bere drogy dál.Dostali jsme se tam, kde jsme byly před tím, než jsme ji vyhodili z domova.Poraďte mi prosím,jak máme na ní působit,co máme od ní požadovat. A co dělat, když podmínmky nebude plnit? Já jsem z té vleklé situace zoufalá.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den Evo, jsem ráda, že se ptáte. Nejste v jednoduché situaci. Snažíte se stanovit jasná pravidla, dodržovat je, ale nemáte oporu v manželovi a dcera evidentně na pravidla "kašle". Umím si představit, že to je těžké a vyčerpávající. Chápu, že jste zoufalá. V podobné situaci však nejste sama a říkám si, že by se Vám mohlo alespoň trošku ulevit, kdybyste (sama nebo s manželem), se zašla poradit třeba do Animy (www.anima.cz) nebo na rodičovskou skupinu do Denního stacionáře (www.sananim.cz). Zkuste si o tom s manželem promluvit, třeba tam najdete způsob, jak postupovat společně. Četla jsem Vaše předchozí dotazy a myslím si, že paní Justinová měla na mysli přesně to, co popisujete. Pochopitelně jsou to pravidla přísná, ale co jiného Vám zbývá? Sama píšete, že dcera nepřišla domů, aby přestala brát, ale proto, že nemá kde bydlet. Pravdu má částečně i manžel - jsou to pravidla tak přísná,že dcera odejde, nebo ji budete muset "vyhodit". Vím, že to zní krutě, ale je to tak. Netroufám si Vám radit nic konkrétnějšího, než zkusit to společně s dcerou ještě jednou probrat. Říkala, že až vydělá peníze, zaplatí a odejte. Můžete sledovat jednotlivé kroky, které pro to dělá? Hledá si práci? Chodí na Úřad práce? Co brigády? Možná jsou to z její strany pouze slova, protože jí shánění drogy a peníze na ní zaberou celý den. Možná byste mohli zkusit stanovit postup - budeš chodit do K-centra, můžeš tu být dalších 14 dní. Každý týden budeš aspoň jeden den na brigádě atp. Těžko Vám však mohu radit takhle na dálku. Navíc neznám v tomto ohledu postoj Vašeho muže, ani dcery. Říkám si, že byste mohli zajít do K-centra společně, nebo do Prev-centra (www.prevcentrum.cz) - i s dcerou, třeba jen jednou, na zkoušku. Jestli dcera opravdu nechce přestat, nedonutíte ji k tomu. Taková společná schůzka v K-centru nebo jinde však nemusí být nutně o abstinenci, ale třeba o tom, jak to bude doma fungovat. Zkuste to znovu doma probrat. A kdyby stejně dcera nezměnila na nic z toho názor, nebojte se hledat pomoc pro sebe samotnou. Nejste v jednoduché situaci a určitě si zasloužíte podporu. S pozdravem, Gabriela Koryntová.