Pomoc
Táňa
Můj bratr je závislý na Subutexu - předtím bral 3 roky heroin, nyní následně 5 let Subutex, je mu 29 let a totálně si zničil život. Každý rok jde v průměru 2x na detox a poté do terapeutické komunity (když neodejde už z detoxu), chce si odvyknout, ale nemá vůli a asi je slaboch (asi byl slaboch pořád a teď už úplně). Co mě na tom děsí je to, že pořád zkouší odvykat - chodí vždycky tak půl roku do práce a pak ... Prostě dokolečka dokola. Můj dotaz: zařídila jsem pro něj ibogainovou léčbu - sehnala jsem 30.000,- Kč a doufala, ale teď po testech už vím, že má žloutenku C (už mu ji diagnostikovali v Bohnicích na detoxu, poté ale dvakrát tvrdili, že to byl omyl, takže se i on na tu možnost ibogainu upnul a nepočítá s tím, že to C má). Bojím se, co se stane, až se to dozví (zatím jsem doktora pozdržela do pondělí a šrotuje mi to v hlavě). Tím samozřejmě pokus léčby ibogainem není možný. Dejte mi prosím ideálně jinou alternativu. Děkuji

Odpověděl: Jakub Minařík
To, nač se ptáte je dost složité. Jistě existují postupy, které dovedou pomoci lidem, jako je váš bratr a provést je k abstinenci a pomoci jim abstinenci udržet, aby byla trvalá. S ibogainem mám málo zkušeností, ale znám pár klientů, kterým pomohl. Není ale jiný, než jiná léčba. Abstinenci nastartuje, ale pokud člověk na ní trvale a trpelivě nepracuje, tak znova začne brát. Tolik moje zkušenost. K pokusům bratra o abstinenci mě napadá otázka, jak to vlastně probíhalo. Zda bratr absolvoval léčbu a pak byl v kontaktu s doléčovacím centrem, nebo terapeutem a hledal podporu v abstinenci, nebo po léčbě usoudil, že je vyléčený a v doléčování nepokračoval. Ona totiž ta podpora po léčbě je dosti významná a pokud se zanedbá, tak velmi často dojde k nové epizodě užívání, ... Pokud mohu mít dobré doporučení co s tím - tak mě napadá jen jediné slovo - trpělivost. musíte být trpělivá. Léčba závislosti je proces, který je nadlouho. :-)