lúca
ahoj.pred rokem sem si dala poprve lajnu (pervitinu) po chvili sem presla na injekcni uzivani coz trva asi trictvrte roku.davam si tak prumerne jednou do tejdne(nekdy vic nekdy min)rodice nevedej nic...chci si nechat udelat testy na aids a cecko...ptz sem pouzivala spolecnou jehlu.nevim jak to udelat, ptz do kacka tady u nas v liberci nechci ptz tam pracuje moje kamoska a ja nechci aby to vedela.na hygienu se bojim.rekla bych ze nejsem zavisla jako kdyz na to myslim tak se mi rozbusi srdce a tak to je ale normalni asi.kdyz cekam na matro malem se slozim klepu se je mi blbe.dojezdy fakt nesnasim mam deprese myslim nekdy ze uz me v zivote nic neceka.mam s tim nekam zajit myslim jako s celym problemem nebo to jej jeste v poradku?i kdyz si reknu ze uz nebudu, neumim rict ne...

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Testy na hepatitidy a HIV Vám může udělat i praktický lékař. Akorát byste mu musela říct A) pravdivý důvod, proč si necháte dělat testy a nebo si vymyslet nějaký jiný dostatečný - taky lze říct, že B) jste měla nějakou náhodnou známost a teď máte takovéto obavy. Vesměs to lidi vezmou lépe než to, že berete drogy. Nebo můžete zajít na tu hygienickou stanici. Není se čeho bát - jsou na to zvyklí, že si tam lidi chodí dělat testy a nebudou se Vás na moc ptát. A když by se ptali, buď můžete použít důvod A) nebo B), podle toho, co uznáte za vhodné. Informace jsou chráněné lékařským tajemstvím a tak se nemůžou nikam dostat. Pokud berete rok, z toho tři čtvrtě roku injekčně, tak už to není úplně v pořádku. Ono by to btw nebylo, ani kdybyste brala měsíc. Ale sama asi tušíte, že už to není úplně v pohodě - jinak byste neměla takovou potřebu se o tom ujišťovat. V okamžiku, kdy člověk začne řešit, zda je či není závislý a zda má či nemá problém, a zuby nehty se drží toho, že je vlastně ještě vše ok - tak to je přesně ten okamžik, kdy už je na hraně (nebo za hranou) závislosti. To, co popisujete by sedělo na to, že Vás od závislosti mnoho nedělí a navíc užíváte pervitin nejvíc nebezpečným způsobem, tj. injekčně a navíc sdílíte jehly, což už je pořádný průšvih. To, že si člověk přestane dávat na takové věci pozor, taky svědčí o tom, že už to nemá úplně pod kontrolou. Bylo by docela fajn někam s tím zajít, protože i kdyby to teď ještě nebyl úplně extra závažný průšvih, tak s vaším tempem to brzy pořádný průšvih bude. Pokud se nechcete obracet na káčko v Liberci, tak můžete zkusit nějaké jiné ve Vašem regionu případně nějaký jiné poradenské zařízení. Například Kontaktní centrum, MUDr. Ladislav Hnídek, Hálkova 1794, Česká Lípa, 470 01, 487 831 545 nebo Ambulantní program, Gagarinova 877, Liberec 6, 460 06, tel: 728 022 618, http://www.poradna-rodina.org nebo Kontaktní centrum ARX, Pražská 48, Jablonec nad Nisou, 466 01, tel: 603 371 122. No, zatím držím palce a kdyžtak zas napište.