Honza
Dobrý den ... Je mi 17 let, jsem studentem průmyslové školy. A můj dotaz se táká toho, jak se dozvědět mnohem víc, jak se stát tím, kdo pomáhá .... k čemuž nejspíš potřebuji odpovídající vědomosti a schopnosti .... kde je můžu "nabrat" ??? předem děkuji za odpověď, hezký den ... :)

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. K tomu, aby člověk mohl vykonávat takovou profesi, je potřeba mít adekvátní vzdělání a zkušenosti. Zkušenostmi nemyslím zrovna zkušenost s drogami, ale myslím zkušenost z nějakých stáží a podobně. V tuhle chvíli bych se být Vámi zaměřila především na to, abyste dokončil stávající školu a v průběhu rozmýšlel o dalším studiu. Nejlépe humanitního směru - psychologie, sociální práce, medicína, pedagogika... ať už vysoká škola nebo vyšší odborná. To, že by měl člověk začít u sebe, je pravda - proto se také považuje za téměř samozřejmé, že člověk v "pomáhajících" profesích absolvuje nějaký sebezkušenostní terapeutický výcvik, což znamená v zásadě vyzkoušet si terapii na sobě a pokusit se vyřešit si svoje vlastní průšvihy a problémy tak, aby se pak tyto věci nepřenášely na klienty a neznemožňovaly dělat práci dobře a zodpovědně. Co se týče výcviku, tak se předpokládá věk min kolem 20 let a zpravidla se očekává, že dotyčný, který do něj vstupuje má hotovou či započatou vysokou školu, která se vztahu je k oboru. Co se týče stáží - pokud nejste plnoletý, tak se obávám, že Vás nikam na stáž nevezmou. Ale pokud Váš zájem bude trvat nadále, tak si můžete zjistit, zda byste nemohl absolvovat stáž v nějakém zařízení pro drogově závislé ve Vašem regionu. V současné době byste se možná mohl zapojit do nějakých programů, které jsou zaměřené na primární prevenci, jako dobrovolník. Případně si zkusit zjistit, zda byste v rámci dobrovolné práce nemohl získat nějaké zkušenosti i v jiném oboru než kolem drog - sociální sféra má mnoho možností. Taky zkuste nějakou odbornou literaturu o drogách. No, závěrem - ta práce není zdaleka tak fascinující, jak by to mohlo vypadat, je to únavné, vyčerpávající a náročné a je potřeba mít to hlavě srovnané, hlavně co se týče Vašeho postoje k drogám, aby se to dalo zvládnout. Vlastní zkušenost s drogou prostě není pro tuto práci postačující kvalifikace :)