Bojím se o své kamarádky:(
Jája
Mám kamarádky, co jsou na techno a trance, zkusili na akci ečko...byli z toho nadšené a že je to super atd...jedna ale sklouzla až k pervitinu...druhá si naštěstí "už" uvědomila, že ji to ečko škodí (je citlivější), no a zjistila, že ta druhá kamarádka ji lhala...tvrdila ji, že bere "jen" ečko, ale přitom už 1/4 ruku jede na perníku...prý už ji to dost pošramocilo zdraví...snžím se jim pomoct, ale komunikuji jen s jednou kamarádkou, s tou co je na tom "líp". Ta druhá kamarádka ani neví, že já o tom vím. Je mi líto, že se to stalo, zjišťuju jim všechno ohladně drog a kde můžou hledat pomoc, ale mám pocit, že je to málo. Já vím, že už asi víc nemůžu udělat, že můsí nejdřív sama chtít, ale nevím jak ji přesvědčit:( Dokonce lhala, že to nebere, a teď nedávno se té druhé kamarádce svěřila. Ta je z toho zdrcená a já se aspoň snažím pomocí informací pomoct:( Snad dělám dobře. Prosím, co je třeba aby se z toho dostala? A když ta druhá měla "jen" éčko a to asi během roku co měsíc - čili asi 12 za rok, tak může ji to nějak poškodit? Musí jít už na detoxikaci? Nebo se s tím tělo vypořádá samo? porsím pomozte:(

Odpověděl: Jakub Minařík
Co se týče pomoci kamarádce, která bere - je to možné, ale jen tehdy, když kamarádka bude mít o pomoc zájem a nebo když zjistí, že má s drogama problém a bude uvažovat zda přestat. Jinak jsou možnosti velmi omezené. A navíc je vždy riziko, že pomáhající sklouzne do drog také. Protože ji ten, komu pomáhají, drogu často nabídně a většinou k tomu má takový komentář, že ten druhý špatně odolává, např.: "Dáme si společně ještě jednou, naposledy, pak já přestanu, vlastně přestaneme obě." Výsledkem bude, že budete obě dvě brát. S tou kamarádkou co už přestala - té můžete pomoci tak, že s ní budete v kontaktu a docela normálně si s ní budete povídat a vyhledávat běžnou zábavu. Žádných speciálních intervencí není třeba. Detoxifikace nutná není, používá se jen tam, kde člověk pravidelně užívá a je třeba užívání přerušit a pomoci mu s obtížemi spojenými s vysazením drogy. Kdyby měla kamarádka nějaké zdravotní obtíže ať již tělesného, nebo duševního rázu, tak napište. Zkusíme jí někoho doporučit. Stačí? Kdyby bylo třeba, ještě napište. :-)