jak pomoc
seidy
dobrý den, obracím se na vás s dotazem jak pomoc a jak vlastně zjistit zda syn bere drogy a jaké, problémy u něj začaly letos v lednu, kdy se mu změnila osobnost, dostal se do péče psychiatra a přiznal, že dva roky kouří marihuanu a jednou zkusil pervitin, začal brát léky a jeho stav se zlepšil, jenže ted je to opět skoro zpátky, léky nebere, do poradny odmítl chodit, střídavě se u něj projevuje změna nálad, jeden den je jak beránek, další plný zlosti, mívá představy, že se během vteřiny změní tričko co má na sobě a má výpadky paměti, níže přikládám co se u něj projevuje a co jsem si přečetla na vašem webu Poruchy, které vznikly přímým působením drogy. Jedná se o poruchy vzniklé z „toxické příčiny“. Začínají často velmi rychle, jejich průběh bývá dramatický a většinou rychle odeznívají. Nejčastěji se jedná o různé druhy psychotických, depresivních či úzkostných poruch.  Většina těchto onemocnění poměrně rychle odeznívá po ukončení užívání drogy. Příkladem může být toxická psychosa (slangově stíha) vzniklá v souvislosti s užíváním pervitinu. Onemocnění vzniká obyčejně při protrahovaném užívání „v jízdách“, méně často po jednorázové aplikaci větší dávky. Rozvíjí se paranoidně – persekuční stav s halucinacemi (postižený má pocit, že je pronásledován, stahuje se kolem něj neviditelná síť i auta na ulici se domlouvají troubením a blikáním a je mu ukládáno o život). Většinou zůstává dlouho zachovaný náhled (postižený si uvědomuje, že se jedná o duševní poruchu), může se však jednat i o poměrně dramatický stav a náhled být v tomto případě nebude přítomen. Porucha většinou sama zmizí za cca. 10 dní po vysazení pervitinu. Mánie Základním příznakem je výrazná změna nálady, v lehčích případech je nálada jen nápadně dobrá, v těžkých může být nemocný značně expanzivní. Pro onemocnění je typická zvýšená aktivita až neklid. Klesá potřeba spánku, je zvýšená sexuální aktivita, ztráta zábran. Postižený se chová nezodpovědně, utrácí, u těžších případů se může chovat i značně riskantně. Nemocný se většinou cítí skvěle, pro okolí je však dosti nesnesitelný. Mánie může být doprovázena příznaky psychotického onemocnění, mohou být tedy přítomny bludy a halucinace. Onemocnění může někdy probíhat i pod obrazem tzv. „zlobné mánie“. prosím o radu jak zjistit jakou drogu vlastně bere, došlo to tak daleko, že utrácí, ztrácí mobilní telefon, kreditní kartu.

Odpověděl: Jakub Minařík
Možná že by bylo moudré spojit se s psychiatrem, který měl syna v péči a pokusit se s nim problém konzultovat. Z toho, co píšete, není moc zřejmé o jakou drogu se jedná, ale napadá mě, že by se mohlo jednat i o nějaké duševní onemocnění, které se pozvolna rozvíjí. Proto bych doporučil tu konzultaci s kolegou. Optimální by tam bylo syna odvézt. Co se týče možnosti zjištění drog - tak tam je možnost toxikologického vyšetření, jednak u lékaře, ale také svépomocí - testy se dají zakoupit v lékárně, jsou sice jen orientační, ale výsledek většinou sedí. Testy se provádějí z moči a zachytí drogu několik dní po intoxikaci. Stačí? Klidně ještě napiště, kdyby bylo třeba.