Jak pomoci
Tatsu
Dobrý den, mám kamarádku, která se mi svěřila, že moc pije. Ví o svém problému a chce ho řešit. Zkouší nepít, ale vždy se do týdne zase napije. Asi jí to hodně komplikuje její okolí, kdy jí kamarádi berou "na pivo" a podobně. ¨ Moc bych jí chtěl pomoci ale, nevím, jak to udělat co nejléoe a nejúčiněji. Děkuji za Vaši odpověď Tatsu.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. To, že kamarádka přiznala Vám i sobě, že má problém s alkoholem, je zásadní první krok. Nevím ale z Vašeho popisu, nakolik je problém závažný a co je kamarádka ochotná udělat pro jeho řešení. V těchto případech nicméně obecně platí, ať už se jedná o drogy nebo o alkohol - abstinovat znamená změnit svůj životní styl, nestačí pouze "přestat pít" nebo "přestat brát", protože pokud se člověk setkává s lidmi, kteří hodně pijou/berou drogy, pohybuje se tam, kde se hodně pije/berou drogy, nevyhýbá se starým kontaktům a nenajde si nějakou jinou smysluplnou činnost, tak je rziko, že se k pití/drogám vrátí, téměř stoprocentní. Chápu, že je v současnosti velmi obtížné se nenechat stáhnout k pití, k tomu, že zajdu s kamarády na pivo... ovšem vina není na straně kamarádů, ale Vaše kamarádka se musí naučit odmítnout, naučit se nejít s kamarády na pivo... Ona ten problém potřebuje vyřešit. Její kamarádi kvůli tomu pít nepřestanou. Vy jí můžete pomoci tím, že s ní nebudete pít alkohol ani chodit do prostředí, kde se pije a zkusíte jí doporučit nějakou odbornou pomoc. Pokud by měla o to zájem, tak by nebylo od věci se obrátit na AT poradnu (psychiatrická ambulance zaměřená na problematiku závislostí), bývají v každém regionu. Když mi napíšete, odkud jste, resp. kamarádka, mohu Vám nějaký vhodný kontakt najít. Zatím přeji hodně štěstí Vám i kamarádce.