salvia divinorum
fst
dobrý den, chtěl jsem se zeptat na legálnost této rosltiny, resp.salvinorinu A.v poslední době jsem zaslechl,ze se u nás usiluje o její zákaz,co je na tom pravdy?

Odpověděl: Bára Orlíková
Salvinorin neni uveden v příloze zákona O návykových látkách č. 167/1998 Sb., tedy v současnosti není považován za nelegální látku. O tom, že by byly snahy prosadit tuto látku na "seznam zakázaných látek" (což je ta výše uvedená příloha zákona, která tento seznam obsahuje) nevím, ale pravdou je, že v případě, že se nějaká látka s psychotropními účinky pravidelněji zneužívá, objevuje se na černém trhu (což asi u šalvěje nebude úplně ten případ, ale nemám bližší informace) a má prokazatelně také nějaké negativní účinky (což mají halucinogeny včetně šalvěje vždy), tak jsou snahy zařadit ji do tohoto seznamu. Stejná anabáze byla před časem s lysohlávkami, kdy dlouhou dobu nebyly účinné látky těchto hub (psilocybin a psilocin) uvedeny v příloze zákona o návykových látkách, ale nyní již tam uvedeny jsou. Dá se obecně očekávat podobný postup u dalších rostlinných drog, které v seznamu nejsou, ale konkrétní informace nemám.