Prosba o radu
nana
Vážení přátelé, jsem matkou 20tiletého syna studujícího prvním rokem na VŠ. Se synem máme velice dobrý vztah založený na otevřené komunikaci a důvěře. Mluvíme spolu prakticky o všem - o jeho problémech ale dokonce i o mých. Spolu jsme jeden druhému oporou. Nedávno jsem ke svému velkému překvapení zjistila, že z jeho oblečení cítím cigaretový kouř. Při mém domlouvání, že kouření škodí zdraví, mi syn sděli, že nekouří tabák, ale marihuanu a to již od 17ti let. Má problém s řečí - zadrhává. Toto ho provází už od základní školy s tím, že se mu okolní děti vždy nemilosrdně posmívaly. Kouření marihuany mu prý pomáhá a řeč se mu uvolní a vyjadřuje se lépe. Podle něho je kouření marihuany léčívé a dokonce by ho doporučil mému otci , který je slabý na srdce. Přirozeně mě toto zjištění velmi zneklidnilo a zjišťovala jsem si z různých zdrojů názory na účinky, abych se mohla zodpovědně k synovu problému postavit. Moje první reakce byla odmítavá a synovi jsem jeho tvrzení rázně vymlouvala. Syn bydlí přes týden na koleji a já tak nemám možnost kontroly. Podle jeho tvrzení marihuanu kouří 1 - 2 krát týdně. O víkendu na něm nepozoruji žádné změny až na únavu, která dle jeho tvrzení má původ ve studiu - je v 1. ročníku a tak změna na vysokoškolský režim je možná. Staví se ke studiu opravdu zodpovědně. Při praní bundy jsem v kapse našla dva sáčky marihuany a černou tyčinku - prý na kouření. Neboť mám obavy, aby se u něho četnost užívání marihuany nezvýšila a dokonce mám strach, aby nebyl drogově závislý či nepřešel na drogy tzv. tvrdé, obracím se tímto na Vás s prosbou o radu, jaký je Váš odborný názor na můj problém. Co mám ve v této chvíli dělat, abych nezradila důvěru syna, ale zároveň zabránila možnému problému? S manželem o této věci nemohu mluvit. Jako sportovec by tvrdě a bolestně tento problém řešil. Moc Vám předem děkuji za odpověď - budu ji netrpělivě očekávat. S pozdravem N.N

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, myslím, že je velmi pozitivní, že s Vámi syn o celé situaci mluví. Nechci rozhodně užívání marihuany nijak obhajovat, stále je to v naší zemi látka nelegální a jistě může být i nebezpečná (stejně jako jiné drogy ale například i alkohol) - nicméně je pravda, že se skutečně ukázaly léčivé účinky při některých potížích, jako je např. Alzheimerova choroba a jiné. Vzhledem k tomu, že marihuana většinou navozuje uvolnění, dovedu si i představit, že Vašemu synovi pomáhá v plynulejší řeči. Druhá věc samozřejmě je, že existuje určité riziko, že člověk začne kouřit častěji a poté se objeví i negativní následky jako je apatie, nezájem o práci, školu, záliby atd. Určitě bych se synem o těchto rizicích mluvila, ale na druhou stranu, pokud opravdu kouří už tři roky a drží se na stabilní frekvenci, dovedl udělat zkoušky na VŠ a nyní zvládá studium, bylo by možná spíše na škodu celou situaci nějak hrotit. Sama totiž píšete, že stejně nemáte kontrolu nad tím, co syn během týdne dělá (otázka možná je, jak moc velkou je ještě třeba mít nad 20ti letým, samostatně žijícím synem). To vůbec neznamená, že byste neměla dávat synovi najevo svůj nesouhlas s jeho chováním. Myslím ale, že dialog je nejlepší cestou.