Dobrá rada nad zlato
Ivana
Dobrý den,prosím o radu jak se mám chovat ke svému synovi: tento měsíc mu bude 16 let,asi před rokem jsme zjistili, že si zkusil zakouřit trávu.Jasně jsme mu dali najevo(řečmi) že se nám to nelíbí,mluvili jsme o rizikách na zdraví atd.Zdálo se, že si dal říct.Ale nyní pokračuje a myslím,že kouří skoro každý den(má zarudlejší oči).Když se ho zeptám tak řekne "co zase mám" aže mi nic říkat nebude,když na tom trvám tak řekne že kouřil trávu,že to ale nic není ,žádnej problém v tom nevidí.Nevím co mám dělat když přijde domů mám dělat jako,že nic nevidím?Nechci se sním každý druhý den dohadovat a hádat kvůli hulení ,mám strach když budu pořád mu "nadávat" ať to nedělá že se to ještě zhorší čím ho mám "potrestat"že mu nekoupím denně bonbony když bude kouřit ?Do školy zatím chodí,doma je včas jak se mu řekne.Je tvrdohlavý a hyperaktivní jezdí na skateboardu a snowbordu a k tomuto stylu "života" prý tráva patří.podle jeho slov .Kouří všichni tak proč ne on.Mám strach aby se to nějak nezvrtlo tak prosím o radu jak se mám zachovat.Děkuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, syn má tak trochu pravdu, že k určité skupině a stylu zábavy kouření marihuany patří. To ale ještě není důvod, aby se on choval jak chce, když s Vámi ještě bydlí a jste za něj zodpovědná. Myslím, že je hodně důležité, jak moc ho jeho kouření ovlivňuje, jestli se třeba ve škole horší, nebo se výrazně mění jeho chování k Vám. Měl by asi vědět, že když bydlí s rodinou v bytě, je třeba dodržovat nějaká společná pravidla. Zní to možná absurdně s těmi bonbony, ale není to tak úplně od věci. Pokud syn neplní Vaše dohody (tedy že kouření omezí), máte právo také neplnit své "povinnosti" vůči němu. Napříkad dávat mu kapesné (které pravděpodobně z části utratí právě za marihuanu), vařit mu atd. Zkuste se dohodnout na jasných pravidlech, možná pro něj nebude únosný naprostý zákaz teď hned, ale aspoň by měl tolerovat, že si nepřejete, aby chodil pod vlivem marihuany domů, nebo tak něco. Zkusila bych se ho také zeptat, proč je pro něj tak důležité zapadnout v tomto směru do party - jestli by nebylo cennější naopak si ustát, že marihuanu nepotřebuje. Tedy co mu to dává a co mu to také může brát...Také je možnost jít se poradit sama s nějakým odborníkem, kde budete mít prostor probrat přímo Vaší situaci. Kdybyste potřebovala kontakt, dejte vědět.