Zdravotní dokumentace
lulu
Dobrý den, velice mně trápí jedna věc. S přítelem žijeme 3 roky. Je to moc hodný muž. Pracuje v středisko soc. služeb, jako zdravotník. Je mu 31 let. V dětství byl otcem fyzicky i psychicky týrán. Dostal se do party lidí, kde se vyrábél a bral pervitin. Od 14 - 18 let žil v podstatě na ulici. Myslíám, že ho to také poznačilo. V čase, kdy pervitin bral, mněl takové stavy, že se 5x dostal do psychiatrické léčebny. Nyní žijeme velice šťastně. Je to už 11 let, co se to stalo. Bojíme se ale o jeho práci. Jeho doktor mu vykonává preventivní prohlídky, na vojnu odvedený samozřejmé nebyl. Vše má ve zdravotní dokumentaci. Doktorka mu ji určitě nevydá, zná ho od dětství. Poraďte nám, co dál. S takovou dokumentací ho nikam do práce nevezmou. Studuje sociální školu. Je to pro nás těžké. Skuste najít ŕešení. Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že máte obavy, aby se informace nedostaly, kam nepatří. Nicméně Vás mohu ujistit, že by se informace neměly k současnému ani budoucímu zaměstnavateli dostat. Jak uvádí moje kolegyně právnička Helena Svotošová, posuzování způsobilosti k práci je něco jiného než posuzování zdravotního stavu. Podle směrnice MZ č. 49/1967 Sb. totiž zjednodušeně platí, že zdravotní způsobilost = zdravotní stav + přihlédnutí k požadavkům zaměstnavatele. Tento předpis, na který výslovně odkazuje zákon č. 48/1997 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění, nicméně výslovně říká, že závěry z prohlídky, pokud se týkají vztahu k práci, mohou být sice poskytnuty zaměstnavateli, avšak s výjimkou údajů o zdravotním stavu (tedy konkrétní diagnózy). Lékař by pouze napsal, zda přítel je/není způsobilý konat práci (a předpokládám, že by lékař potvrdil jeho schopnost práci dělat), s tím, že nebude uvádět žádné diagnózy současné ani minulé (tedy konkrétní údaje o zdravotním stavu). Přítel předpokládám v současnosti drogy nebere, což se dá i prokázat (i když to jistě nebude nutné). Ve výpisu z karty (pokud by se třeba předával závodnímu lékaři, což ale dle vašeho popisu také neděje a nebývá to již v současnosti ani úplně obvyklé a zaměstnavatel ho nemá jinak moc proč chtít) by tyto údaje uvedené nejspíš byly. Ale jak říkám, situace, kdy by byl po Vašem příteli požadován výpis ze zdravotní dokumentace, případně předání celé karty lékaři v zaměstnání, je velmi nepravděpodobná. Mám pocit, že se přespříliš obáváte něčeho, co by se mohlo hypoteticky stát a kam by se informace mohly dostat a způsobit nějaké problémy - já mám ovšem za to, že se obáváte zbytečně. Informace jsou navíc chráněné lékařským tajemstvím. Klienti, kteří mají v kartě napsáno, že se léčili ze závislosti a v současnosti abstinují, také obvykle nemají se sehnáním zaměstnání potíže, protože se informace o léčbě nikam do potvrzení, které lékař vydává pro zaměstnavatele, neuvádějí. Navíc nepředpokládám, že lékařka, která zná Vašeho přítele od dětství mu jistě nebude chtít činit nějaké potíže, pokud bude mít za to, že je v pořádku a může práci dělat, tak mu jistě potvrzení bez potíží vydá. A pokud by s tím nastal nějaký problém, tak je možné změnit lékaře nebo se znovu obrátit na nás. Kolegyně z Právní poradny A. N. O. by Vám mohli po právní stránce případně pomoci (kontakt na právní poradnu, která se zabývá právnimi aspekty drogové problematiky a poskytuje bezplatnou právní pomoc, najdete v pravém sloupci na této stránce). Přeji hodně štěstí.