Zbavení svépravnosti.
Iva
Dobrý den, mám dotaz ohledně zbavení svéprávnosti. Je možné aby člověk, který je závislý na alkoholu, sám požádal o zbavení svépravnosti? Může takový člověk poté žít sám? A je možné, aby nesvéprávný člověk, nebo člověk částečně zbavený svéprávnosti měl údajně 2000,- příplatek k důchodu? Děkuji Iva T.

Odpověděl: Bára Orlíková
Otázku způsobilosti k právním úkonům /nesvéprávnost nebo částečná svéprávnost/ je záležitost, která závisí na posouzení lékařů v rámci znaleckého posudku, není úplně reálné, aby člověk sám podal návrh na zbavení způsobilosti - pakliže někdo je ve stavu, kdy měl být zbaven způsobilosti, tak se dá těžko předpokládat, že bude schopen posoudit situaci a takový návrh podat. V praxi tyto návrhy podávají příbuzní a blízké osoby, případně zdravotnická zařízení. Samotné nadužívání alkoholu není navíc obvykle, dle slov kolegyně právničky, důvodem pro zbavení svéprávnosti - pokud se tedy k alkoholu neváže další psychiatrická diagnóza. Teoreticky je možné, aby dotyčný, který je zbaven způsobilosti k právním úkonům, bydlel sám - ale již z podstaty věci je jasné, že se jedná o člověka, který není schopen se sám o sebe postarat a tedy vyžaduje pomoc a péči (navíc zbavení způsobilosti znamená to, že nemůže disponovat ani s bankovním účtem, nemůže přebírat ani vlastní důchod apod., takže si těžko představit, že by dotyčný mohl žít samostatně) Z Vašeho dotazu ale není zcela zřejmý kontext, pokud chcete konkrétnější informace, musíte popsat situaci podrobněji. Pokud by se někdo chtěl pokusit o zbavení svéprávnosti proto, aby si tím řešil svou finanční a sociální situaci, myslím, že jsou jiné adekvátnější varianty.