těhotná klientka
aneta, K-centrum F-M
Dobrý den, máme klientku, která má asi 14 dní před termínem porodu. Klientka i se svým partnerem bydlí na ulici. Celou dobu těhotenství se nějakým způsobem snažili svoji situaci řešit (dle svých možností), ale nakonec to dopadlo tak, že asi před 14 dny skončili na ulici, bydlí ve stanu. Je nějaké zařízení do kterého by mohla být umístěna před porodem anebo po porodu i s dítětem? Popřípadě jak by jste tuto situaci řešili v případě, že ji bude dítě odebráno a ona o něj bude jevit zájem? Klientka údajně abstinuje. Díky Aneta

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, děkujeme za Váš dotaz. Odpověď bude možná trošku složitá, ale doufám, že se v ní nakonec zorientujete. V případě jakýchkoli nejasností Vám doporučuji telefonicky kontaktovat Denní stacionář tel. 220803130 (Dr. Presslová). Hned na začátek musím upozornit na to, že začít abstinovat v době těhotenství může být (u drog jako jsou heroin, subutex, některé léky atp.) nebezpečné! Dokonce mohou ohrozit dítě! A teď k Vašemu dotazu: Jestli klientka skutečně abstinuje, pak by mohl porod proběhnout bez obtíží. Klientka by se v takovém případě mohla dostat do azylového domu pro matky s dětmi. Jestli v porodnici braní drog praskne, pak jí dítě vezmou. Dostat ho zpět pak bývá dost složité. Proto je dobré se na tuto možnost připravit. Doporučila bych předem kontaktovat sociální pracovnici, o všem jí informovat a začít si zařizovat léčbu. Do léčby by mohla nastoupit i s dítětem do terapeutické komunity Karlov, kam by ji (v případě jejího zájmu),zřejmě hned po šestinedělí, přijali. Další možností je kontaktovat Klokánek, kam by mohlo být dítě po porodu umístěno, mohla by ho navštěvovat atd. Současně si začít zařizovat léčbu a po nástupu do léčby či dokončení si dítě vzít zpět. Nebo by mohla přijet rodit do Prahy, začít spolupracovat s Karlovem, být po dobu šestinedělí ubytována v kojeneckém ústavu s dítětem (Karlov s ním má dohodu) a pak nastoupit do léčby. Vše se však bude odvíjet od toho, zda opravdu abstinuje, nebo abstinovat do budoucna chce. Snažila jsem se být srozumitelná, ale přesto se možná budete chtít ujistit, případně něco upřesnit. Bez ostychu se znovu obraťte na poradnu nebo na naši poradenskou linku: 283 872 186.