Kokain
Anika
Ahoj. Já mám takovej problém. Nechci tím říct, že jsem závislá. Je mi 17 a od 14 tak nějak experimentuju s drogama všeho druhu. Zkusila jsem snad všechno od trávy až po heroin. Teď jsou to 2 měsíce, co jsem objevila sníh. Je to to nejlepší, co jsem poznala. Ten stav je totálně skvělej, ale mám strach z toho, že nemám daleko k tý závislosti. Já nijak nepociťuju, že bych to musela mít, ale prostě to chci!!! Je to normální?

Odpověděl: Martin Šefránek
Ahoj Aniko. Tvůj strach, že nemáš daleko k závislosti, chápu na základě toho, co jsi napsala, jako oprávněný. Tvé experimentování s drogami všeho druhu a tvé aktuální objevení kokainu lze označit za značně rizikové. Nepopisuješ podrobněji, co to znamená, že jsi kokain před dvěmi měsíci "objevila", každopádně riziko vzniku psychické závislosti, pro níž je typické bažení po droze ("prostě to chci!!!") je u kokainu vysoké. Takže stavy, které popisuješ jsou pro uživatele "normální". Zda jsi či nejsi závislá ti takto po internetu nikdo neřekne. Do budoucna je však na tobě, zda je pro tebe přijatelné pokračovat v takto rizikovém chování. Jinak "závislost" je medicínský pojem, který Mezinárodní klasifikace nemocí charakterizuje takto: během posledních 12ti měsíců by mělo dojít ke třem nebo více z následujících jevů: - silná touha nebo pocit puzení užívat látku, - potíže v sebeovládání ve vztahu k látce, a to pokud jde o začátek, ukončení nebo množství látky, - tělesný odvykací stav, - roste tolerance, to se projevuje zvyšováním dávek drogy, - postupné zanedbávání jiných potěšení nebo zájmů ve prospěch drogy, - pokračování v užívání přes jasný důkaz zjevně škodlivých následků. Z toho, že jsi napsala do této poradny mám dojem, že se nad svým experimentováním zamýšlíš a pravděpodobně máš k tomu dobrý důvod. Tak budeš-li mít zájem, klidně ještě napiš, nebo zavolej do K-centra Sananim v Praze na číslo 02/83872186. Měj se hezky.