Kamarád na pervitinu
veruska
Můj kamarád začal brát asi před 2 měsícema pervitin.Šňupe ho každý víkend(tzn.v pátek i v sobotu;teď o prázdninách to bylo skoro každý den).Řekl mi to včera.Jsem jediná komu opravdu věří a já bych mu moc ráda pomohla,ale nevím jak.Je do mě zamilovaný...chodili jsme spolu asi rok a známe se jak svý boty...ale rozešli jsme se a on do toho spadl.Říká,že když bude se mnou tak přestane.Ale já si prostě nejsem jistá jestli to zvládnem sami.Říká že se z toho dostane,že má silnou vůli...jenže já netuším v jakém stádiu už to je rozjeté a moc se o něj bojím.Řekl mi,že se přestal bavit s jeho tehdejšíma kamarádama,dostal se uplně do jiný sféry lidí,zvětšuje dávky,zhubl nejmíň 5kilo,nejí,nespí,prý ho šňupání baví,ale chce přestat...já mu prostě nerozumím.Začal to házet na mě,říkal,že se zabije,brečí mi do telefonu,volá 20x denně,je chorobně žárlivý(což býval i dřív,ale teď je to ještě horší).Prosím poraďte,co mám dělat?Je závislý?Znám se i s jeho rodiči,mám jim o tom říct?Má jít za nějakým psychologem?Chci mu pomoct!Předem Vám moc děkuju

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, z Vašeho dotazu je vidět, že Vám situace Vašeho expřítele-kamaráda není lhostejná a ráda byste mu pomohla. Ale jak jistě sama dobře víte, pomoct lze jenom tomu, kdo má problém a chce si nechat pomoct. Váš kamarád však věří, že vše zvládne sám (sice pro Vás, ale sám). Lidé, kteří berou drogy, bývají často dobří v manipulování. Dokáží v člověku vyvolat pocit, že on je jediný, kdo je může zachránit. Ale běda, když se objeví hádka. Ze spasitele se stanete tím, kdo je vinnen. Chování, které ve svém dotazu popisujete, odpovídá chování závislého člověka. Ovšem to, že je závislý, z něho nesnímá za onu závislost odpovědnost. Za braní drog si nese odpovědnost sám. Do okamžiku, než si to přizná, nemůžete pro něj mnoho udělat. Ze snahy mu pomoci budete postupem času akorát vyčerpaná a zklamaná. Samozřejmě se mohou objevit světlé chvilky, ale jak jsem říkala, stačí malé nedorozumění a stanete se důvodem, proč si zase dát drogu. Nenechte se takhle vydírat, ale postavte si jasné hranice - napadá mě třeba,že mu budete zvedat telefony maximálně pětkrát denně, nebudete se s ním bavit v situaci, kdy bude žárlivý, budete trvat na tom, aby někam docházel, nebudete se bavit v duchu "vydírání" apod. Určitě Vás napadne spousta věcí. Je však třeba podobná pravidla dodržet. Jestli chce skutečně přestat, nepotřebuje Vás vydírat. Zda o tom řeknete rodičům, je jen na Vás. Zvažte, co by se mohlo stát. Možná nebudete mít pocit, že jste na to sama, možná Vám nebudou věřit a kamarád bude mít další věc, kterou Vás bude vydírat a svádět na Vás vinu za jeho braní. Napadá mě, že se ho na to dokonce můžete zeptat. Případně mu dát jasně najevo, že jestli nezmění svoje chování, oznámíte to rodičům. Ale "nevyhožujte", jestli tomu pak nebudete ochotná dostát. Je dobře, že chcete kamarádovi pomoci, ale nezapomeňte myslet na sebe. Jestli se takhle necháte zničit, moc mu tím nepomůžete. V případě, že byste i přes jeho braní obnovila Váš vztah, rozhodně se obraťte na odborníky. Jestli jste z Prahy, napadá mě například Prev-centrum (www.prevcentrum.cz), Denní stacionář SANANIM, nebo ANIMA (www.anima.cz). Pomoci Vám mohou i v jakémkoli kontaktním centru nebo AT poradně. Myslíte si ale, že by tam s Vámi kamarád chodil a plnil by to, na čem jste se domluvili? Bohužel, není na drogovou závislost žádný jednoduchý lék. První kroky vedou přes přiznání si problému a vlastní zodpovědnosti za něj, k požádání o pomoc a práci na sobě samém. Bývá to běh na dlouhou trať. S pozdravem, Gabriela Koryntová.