Diazepam - těhotenství
Lenka
Vážení, ještě než jsem zjistila, že jsem těhotná (cca 12 dnů po početí) jsem omylem spolkla Diazepam 5 mg místo léku proti bolení hlavy. V příbalovém letáku se uvádí, že přípravek se v 1. trimestru používat nesmí, a všude možně se důrazně varuje před používáním v těhotenství. Konkrétnější informace jsem našla jen na vašich webových stránkách, a proto se na vás obracím s dotazem, zda mohlo dojít k poškození miminka z jediného prášku (nikdy jsem Diazepam ani podobné léky neužívala) a zda hrozí ještě další poškození kromě rozštěpu o kterém informujete? Předem Vám mockrát děkuji za odpověď, Lenka K.

Odpověděl: Jakub Minařík
No, myslím, že nemusíte mít obavy. Podle informačních zdrojů, které jsem si kontroloval sice existuje jisté, spíše však malé a ne zcela jednoznačně prokázené riziko vzestupu vrozených vývojových vad při užívání benzodiazepinů - hodnocené studie však pracují s matkami, které diazepam užívali - tzn. byly jím léčeny kontinuelně po určité časové období. Obyčejně se jedná o nemocné s epilepsií, které diazepam musí užívat trvale. Studie nehodnotí jednorázové užití. Takže bych se na vašem místě tolik neznepokojoval. Jen pro vaše uklidnění - uživatelkám drog, které jsem měl v péči a které kromě jiných látek také zneužívají také diazepam se narodily zdravé děti bez postižení. Přesto bych nerad riziko bagatelizoval (koneckonců - byla by to hloupost, když jsem varování do txt o benzodiazepinech zařadil) - pokud upozorníte svého gynekologa na užití diazepamu tak vám jistě doporučí vhodný postup, ev. zařídí vyšetření, které by malformace vyloučilo. Kdyby byly další dotazy, napište.