Kam se obratit
Dobry den, muj 27 lety pritel, profesionalni muzikant, je zhruba 10 let zavisly na marihuane. Vim, ze to mezi vsemi temi zavaznymi dotazy bude znit asi jako neprilis tezka zavislost, ale pro nas rozhodne tezka je. Proste nedokaze si nezapalit, i kdyby slo o zivot. Nezvladl konkurz na praci policisty, coz byl vzdy jeho sen, jenom kvuli testum na THC, nemuzeme cestovat, protoze letadlem s drogou to nejde, kazdy prejezd hranic je sazka do loterie .... Posledni 3 roky se zacal venovat muzice - rocku - a problem se znasobuje. Alkohol, cannabinoidy, heroin ( neni zavisly, ale pokud potka nekoho, kdo ma, treba jen 2x do roka, nerekne ne ). V soucasnosti mu pomalu dochazi, ze to tak dal nejde a obcas ma chvile, kdy tvrdi, ze by se rad lecil. Prosim, poradte mi, kam s nim? Nebude to tak jednoduche, protoze se jedna o velmi inteligentniho cloveka, ktery podcenuje psychology, neveri, ze by ho mohl nekdo pochopit a umet mu pomoci, obzvlast pak ne lekar - zena. Jeho problemy zacaly z duvodu zcela nefunkcni rodiny, nikdy neposlouchan, nikdy nepochopen. Brno.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Pokud je situace taková, jak popisujete, tak to rozhodně není nezávažný problém. Myslím, že je skutečně na místě uvažovat o nějaké formě odborné pomoci. Je možné, a asi bych to viděla jako nejvhodnější začátek, kontaktovat nějaké ambulantní zařízení, domluvit si konzultaci, probrat situaci a dohodnout se ohledně nejlepšího postupu léčby. Většinou drogy překrývají nějaké problémy a úzkosti, se kterými se člověk neumí sám porovnat, a které zhusta souvisí s rodinnou situací, výchovou. Takže asi bude třeba počítat s tím, že pokud přítel vysadí marihuanu a další drogy, tak to pro něj bude obtížné a asi bude potřeba nějaká dlouhodobá psychoterapeutická pomoc. Pokud má Váš přítel nedůvěru k ženám, co se týče odborné pomoci, tak je jistě možné se domluvit v odborném zařízení tak, aby mohl docházet k terapeutovi-muži. Nicméně ze zkušenosti mohu říct, že tato nedůvěra je spojená prapůvodně s něčím úplně jiným, než s osobou terapeuta nebo terapeutky a paradoxně někdy více pomáhá komunikovat v terapeutickém vztahu s osobou toho pohlaví, se kterým má dotyčný v běžném životě větší problémy a konflikty. Ale to je na rozhodnutí Vašeho přítele. Pokud se jedná o konkrétní kontakty, tak je možné se obrátit například na Psychiatrická ambulance (Podané ruce o.s.) Hapalova 22, Brno, 621 00, tel: 541 226 070, MUDr. Ronald Marek nebo na Psychiatrická ambulance, Vídeňská 3, 639 00 Brno, Tel.: 543 210 848, MUDr. Jana Novotná nebo na Denní psychoterapeutické sanatorium Elysium, Hapalova 22, 621 00 Brno - Řečkovice, Tel./Fax: +420 541 227 704, GSM: +420 732 319 132, elysium@podaneruce.cz, MUDr. Jiří Dolák. Více informací o všech zařízeních, na něž jsem uvedla kontakty najdete na http://www.podaneruce.cz. Přeji hodně štěstí a kdyžtak napište, jak to vypadá.