Jak pomoci osobě drogově závyslé?
Kenny
Dobrý den obracím se na Vás s dotazem jakým způsobem a za jakých okolností bych mohl pomoci mému bratrovy kterému je 16 let je studentem, žije s rodiči a mám potvrzené podezření na to, že užívá pervitin. Mám pocit že jeho závislost na této droze není v takovém stádiu, že by ji musel užívat každý den nicméně se mu konzumace této drogy očividně zamlouvá. Po rozhovoru s ním na téma on a droga padaly z jeho strany argumenty (mám vše pod kontrolou, beru hlavně když potřebuji odvést nějaký výkon a nebo droga je čistá nemám z ní strach). Očividně veškerá rizika s tím spojená buď nezná (ačkoli jsem mu je předestíral) a nebo je nebere v potaz. Ze strany rodičů kteří o problému neví se nemohu v současné době nějakého zákroku dočkat a to i z důvodu toho, že do problematiky nejsou dostatečně zasvěceni a neznají tudíž ani způsoby prevence proti drogám. Mimo to rodiče pomalu ztrácejí na bratra vliv a tím se celí problém ještě zhoršuje. Důvod proč jsem se rozhodl nejdříve problém řešit já je ten že chci načerpat informace které by nám mohli efektivně a v co nejkratší době pomoci k řešení problému. Jelikož já sám u rodičů již nebydlím a nemohu na bratra dostatečně apelovat sám chci svým rodičům poskytnout tyto informace aby s nimi mohli již sami nakládat dle jejich uvážení. Prosím Vás tímto pokuste se mi poradit jakým způsobem by jsme se mněli tomuto problému postavit. V případě že budete potřebovat jakékoli doplňující informace kontaktujte mne na mém e-mailu. Pevně doufám, že pro mne naleznete nějaký adekvátní způsob jak mou situaci řešit po případě mne odkážete na místo kde bych tento problém mohl vyřešit. Předem Vám děkuji za vaši odpověď s pozdravem Kenny.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, nepíšete pravda moc podrobností, ale myslím, že Vaše situace se dá docela dobře představit...Především si nejsem jistá, jestli bude účiné předestírat Vašemu bratrovi další a další důkazy o tom, ja je pervitin škodlivý (i když v nich budete mít pravdu), samo o sobě to asi nepostačí. myslím, že by bylo dobré spojit se ve vlivu na něj s rodiči, kteří za něj přeci jen mají ještě zodpovědnost, on u nich bydlí, takže předpokládám, že nějaký vliv tam ještě je. Pravděpodobně využívá konfortu jejich domácnosti, nejspíš ho i živí a tak by určitě měli právo mluvit do toho, za co jejich syn jejich peníze utrácí atd. Myslím, že cesta vede přes nějakou směs porozumnění, komunikace, důvěry a pravidel. Pravděpodobně by bylo nejlepší opravdu se jít poradit osobně s nějakým odborníkem, který by se Vás mohl doptat na vše potřebné a kterého Vy byste se také mohli zeptat třeba na informace o pervitinu (které mimo to můžete získat např. i na těchto stránkách, poměrně podrobně). Pokud byste tedy chtěli kontakt, kam se obrátit, napište prosím alespoň přibližnou lokalitu, kde by to mělo být. Určitě je dobré začít celou věc řešit, čím dřív tím líp.