Matka je závislá na práškách
Viktor
Dobrý den, mame v rodine velky problem. Moje matka je zavisla na praskach. Pred peti lety prodelala operaci delohy v Plzni. V te dobe zacala mocne uzivat alnagon (vlastnila lekarnu, kde pracovala moje pritelkyne, ktera ji ho nosila denne domu krabicku - pry pro dedu nebo pro me!! Ja pritom alnagon mel v zivote asi trikrat). V roce 2000 dostala od lekare doporuceno uzivat Lexaurin. Rano a vecer 1,5 Mg. Jenze posledni dobou jsem to sledoval a tech prasku ji denne mizi i deset!!. Shani si je sama, nikdo ji je ani nepredepisuje. Nejhorsi je, ze doma s otcem prozivame peklo. Neustale nam nekde hleda drogy, kazda dira v bote uz neco znamena. Sama pritom stale hubne, je jako proutek, navic pri chuzi vravora a spatne artikuluje. Neda se tu s ni vydrzet zit. Jsme bezmocni, nestatsni. Chceme ji pomoct ale nevime jak! Ptali jsme se na drop-in, dale pak ruznych lekaru a kazdy nam rika, ze dokud neni nebezpecna sobe nebo nam, nemame zadne pravo ji nechat odvest do nemocnice. Uz kolikrat jsme byli domluveni, ze pujdeme k psychologovi, ale vzdy den dva predem si nasla nejakou vymluvu. Neda se tu s ni zit, je to neuveritelny teror. Nevime jak dal. PROSIM POMOZTE!! Nevim, kam uz se mam obratit... Budu vam vdecny, kdyz me poradite jak to udelat, aby se uz konecne zacala lecit!! DIKY a prosim o co nejvcasnejsi odpoved!! Viktor

Odpověděl: Jakub Minařík
To jak je nebezpečná sobě nebo svému okolí, je v situaci kterou popisujete otázka. Samo zneužívání léků není důvod k nucené hospitalisaci, ale stav, který popisujete by nějakou intervenci asi zasluhoval. Pokuste se dohodnout si konzultaci buď v Psychiatrické léčebně v Bohnicích, s prim MUDr. Dvořákem, nebo v Apolináři. Pokuste se tam předem dohodnout co a jak. A teprve pak se tam pokuste matku přivést.
Ještě jeden nápad mám. Existuje cosi, čemu se říká rodičovské skupiny. Je to terapie, která je určena pro rodiče a blízké závislých a má jim mimo jiné pomoci s problémem efektivně naložit. Není to sice okamžitá pomoc, ale ono to stejně dost dlouho trvá a jak tomu rozumím, tak byste vy i otec nějakou podporu potřebovali. Já vím, není to si to, co jste čekal, ale je to dobrá cesta. Zkuste ji. Mohlo by vám to pomoci najít způsob jak dál. :-))
Jedna rodičovská skupina probíhá každou středu v DS SANANIM od 17.30.