Marihuana
BeeBee
Dobrý večer, ještě bych se chěla zeptat, co se mi může stát, když je mi 14 a trávu, kterou jsme s kamarádama hulili byla ode mě. Když to bude řešit policie můžu jit do pastaku?? A kamaradi?? Když je jim 16 a 22??

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvám se za pozdní odpověď, konzultovala jsem ji s kolegyní právničkou Helenou Svatošovou, která k tomu uvádí následující: "Předání drogy (za kterou se považuje dle českého práva i marihuana) je – bez ohledu na to, zda zdarma či za úplatu - trestným činem. Jeho povinným znakem je však trestní odpovědnost toho, kdo se jej dopustil. Ta je mj. vázána na věk 15 let. Ve Vašem případě tedy nenastoupí trestní odpovědnost podle trestního zákona. Na tyto případy však pamatuje zákon o soudnictví ve věcech mládeže. Pokud se osoba pod 15 let dopustí činu jinak trestného, zahájí s ní soud řízení, které není trestním řízením, ale tato osoba něm musí mít advokáta. Výsledkem tohoto řízení nejsou klasické tresty, ale dohled probačního úředníka, zařazení do terapeutického či výchovného programu či ochranná výchova. Ochranná výchova, tj. pasťák, přichází v úvahu pouze při závažnějších činech. Zbylé dvě opatření (probační dohled a různé programy) obnáší pravidelné návštěvy v těchto zařízeních a spolupráci s odborníky v rámci poradenských pohovorů apod. Je ale docela dobře možné, že při pouhém držení drogy (nikoli předání, tam je lhostejno, o jaké se jedná množství) by bylo množství, o které ve Vašem případě šlo, bylo "menší než malé", tj. menší než zhruba 20 cigaret - "jointů" s průměrným obsahem THC (u konopí pěstovaného v našich podmínkách s koncentrací okolo 1,5 % v sušině použitelné části konopí, při váze jointu cca 1 gram). Pak by šlo o přestupek u trestně odpovědné osoby a u osoby pod 15 let by neměl jiné následky. Co se týče Vašich kamarádů, oba jsou trestně odpovědní, v 16 letech v režimu mladistvých a ve 22 letech podle obecných ustanovení trestního zákona. Tresty jsou pak odstupňované mj. podle toho, zda byla droga předána osobě pod 18 resp. pod 15 let. V případě prvotrestaných osob se v podobných případech jako popisujete neukládají nepodmíněné tresty, pravidlem jsou podmínečné tresty či obecně prospěšné práce. V případě mladistvých se navíc snižují sazby v § 187 tr.zák. na polovinu, je zde možnost upustit od trestních opatření a nahradit je výchovnými opatřeními (např. probační dohled, napomenutí s výstrahou apod.) anebo se dokonce přičinit o zánik trestnosti činu dobrovolným odstraněním následků a projevením snahy o nápravu. Pokud by šlo o držení množství "malé", jde o přestupek podle § 30 odst. 1 písm. a) či b) přest.zák., který se projednává na obecním úřadě (nejdéle do roka od jeho spáchání) a maximální sankce je pokuta 3 000,- Kč." V Pokynu policejního prezidenta v rubrice Drogy a zákony na webu Drogové poradny jsou uvedeny i doporučené sankce odstupňované podle množství držené drogy a dalších faktorů.