David
Jana
Dobrýden, obracím se na vás s dotazem co se synem, který kouří marihuanu. Je mu 17 let a vím, že pravidelně kouří marihuanu. Vím o tom, že ji kouří už delší dobu, asi 2 roky. Myslela jsem , že je to pouze nárazové, ale včera se mi přiznal k dennímu kouření, přiznal 1 jointa denně. Myslím, že to může být i víc. I když nevím, protože se mnou o tom byl ochotný mluvit, tak mi snad říká pravdu. Ráda bych věděla jak postupovat , abych nenapáchala víc škody než užitku. Zatím jsem se s ním o tom snažila bavit v klidu, našli jsme si na internetu nějaké články o marihuaně, o jejích účincích, škodlivosti a tak dále. Diskutoval se mnou o tom, že to není tak škodlivé a že to má pod kontrolou. To mi připadá varující, protože si myslím, že se u něho jedná už o závislost a hledá způsob jak mě přesvědčit, že vlastně nedělá nic špatného. Když o tom tak přemýšlím, myslím, že se změnilo i jeho chování, je často podrážděný, což jsem do teď připisovala jeho věku, také se dost zhoršil ve škole (studuje SPŠ strojní) a někdy nejde bezdůvodně do školy. Takže teď denně kontrolujeme sešity, zda má nové poznámky (jediný způsob jak zjistit, že byl ten den ve škole) a také se spolu učíme. Ráda udělám cokoliv, abych syna zbavila závislosti na marihuaně. Děkiji za odpověď Jana

Odpověděl: Jakub Minařík
S diagnozou závislosti na marihuaně bych nakládal velmi opatrně. Já sám jsem jí viděl jen párkrát, a to znám lidí, co mají problémy s drogama, opravdu hodně. Syn spíš experimentuje a baví ho to. A taky možná polemizuje s vámi, jako zástupcem světa dospělých o nelogice tohoto světa, kdy relativně bezpečnější konopí je v jednom pytli s kokainem a heroinem a mnohem nebezpečnější alkohol, který by tam patřil spíš, je legální. A po ulici se potácí večer co večer davy opilců a nikomu to nepřijde divné. Ale možná podobné argumenty jste slyšela od syna. :-) Teď co s tím: Myslím, že syna nemůžete přesvědčit, aby konopí kouřit přestal. Můžete mu ale naložit více odpovědnosti a chtít po něm, aby fungoval a převzal i nějaké další věci. Bere koneckonců drogy, takže je dospělý, ne? Možná můžete část maminkovské péče přesunou na něho. Takový tlak vede velmi často k tomu, že nezbyde nic jiného, než začít se více starat. O drogách v tomhle ohledu mluvit nemusíte. Syn to potřebuje zjistit sám. Kdyby se objevili známky výraznějšího selhávání doma, nebo ve škole, znamená to obyčejně vážnější problém. V tom případě je asi dobré vyvinout tlak na návštěvu odborníka. V téhle fázi bych vám asi doporučil se jít možná poradit sama a ev. najít o konopí co nejvíce informací- Když tomu budete rozumět, budete pro syna spíše partner do diskuse. Kdyby něco, napište. :-)