Poznat, jak začít pomoci
Petra
Můj dotaz bude možná poněkud nezvyklý.Jsem začínající mladá učitelka na střední a vyšší zdravotnické škole, ujala jsem se s optimismem funkce protidrogového koordinátora po absolvování kurzu protidrogové prevence v Plzni, který mi hodně pomohl dívat se na celou problematiku jinýma očima.Od ledna bude na naší škole probíhat nepovinný program OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA, jehož koncepci jsem navrhla já s mou kolegyní.Tento projekt se nebude týkat pouze závislostí, ale i jiných sociálně patologických jevů, které studenty mohou trápit.Má kolegyně se k tomu příliš optimisticky nestaví, říká, že cítí, že není schopna někomu v takové situaci poradit, ale já mám chuť se se studenty sblížit a povzbudit je neformálně v tom, aby si vážili sami sebe.Mám pocit, že si má kolegyně myslí, že jejím úkolem bude únavné honění závisláků po škole a pokud jí někdo vyhledá, tak bude v koncích sama se sebou.Po pravdě jsem jí řekla, že pokud se v této pozici necítí přirozeně, že nemá cenu se do ničeho pouštět, nakonec řekla, že to zkusí.Strašně mě mrzí, že tato funkce, kterou zastávám, na spoustě školách má pouze reklamní obal, ale skutek utek.Myslím si, že pokud nenavážu kontakt se studenty jinak, než tím, že jim před lavicemi něco frontálně odříkám o spektru drog a udělám BU,BU,BU, tak to skutečně nemá význam.Mám připraven pestrý programzaměřený na sebepoznávání, relaxaci, tvůrčí dílnu, psychohry a halvně prostor pro to, aby mohli bez obav vyslovit svůj názor a nemuseli se bát hodnocení.Navíc mám vyměřeny konzultační hodiny pro individuální pohovory.Vím, že to, do čeho se pouštím, vůbec nebude lehké, že mnohdy budu možná v koncích podobně jako má kolegyně, ale nikdy se nevzdám názoru, že s mladými lidmi se musí ztrácet čas.Jsem ještě hodně mladá, ale od září, kdy jsem začala učit, s překvapením zjišťuji, jak jsou studenti citliví a zranitelní, i když první dojem je opačný.Je možné mi říci, čeho se vyvarovat, s jakými problémy se pravděpodobně setkám a jak ještě více neublížit ani jim, ani sobě?Mohokrát děkuji a loučí se Petra.

Odpověděl: Helena Hošková
Petro, zdravím Vás do Plzně. Díky za Vaši "otázku" (dávám ji do úvozovek, protože jste nám kromě dotazu napsala i spoustu informací, které mě osobně potěšily). Potěšilo mě, že se na školách najdou protidrogoví koordinátoři, kteří jdou do toho s takovým zápalem. Ptáte se, čeho se vyvarovat, a píšete, co všechno máte připraveno. První, co mě napadlo, abyste se nenechala odradit, pokud se nesetkáte s přílišnou vstřícností ze strany svých studentů. Přece jen jste pro ně především učitelka. Asi jen málokdo z nich se ve své dosavadní studijní kariéře setkal s tím, že by jejich učitel ocenil otevřenou a upřímnou komunikaci (diskusi) - ať už na jakékoli téma. Navíc témata, jakým se chcete věnovat (nebo spíš už věnujete) jsou pro mnohé z nich nejspíš dost citlivá - pouštět se na pole sebepoznání vyžaduje hodně odvahy. Výborné je, že máte vyhrazené konzultační hodiny, takže mají studenti možnost kontaktovat Vás i individuálně. Dobré by bylo mít v záloze kontakty na instituce či konkrétní osoby, které se drogové problematice na Plzeňsku věnují (AT-poradny, K-centrum, léčebny, psychologové, terapeuti zabývající se závislostmi, psychiatři apod.). Myslím, že často je poskytnutí kontaktu do vhodné instituce či odkaz na vhodnou osobu tou nejlepší pomocí. Bylo by asi dobré ohlídat si, abyste si na sebe nenabrala problémy svých studentů (studentek) příliš. Pomoci jim můžete hlavně tím, že k nim budete přistupovat bez předsudků, bez toho, že byste je odsuzovala, nebo jste se hrozila toho, s čím za Vámi přišli. Píšete, že učíte na Vyšší zdravotnické škole. Je možné, že se setkáte s nadužíváním některých léků, kouřením THC či užíváním tanečních drog (extasy apod.). Jste v první bojové linii - stačí, když poskytnete první pomoc (kontakt - případně ho pomůžete zprostředkovat) a stačí, že ostatní už necháte na lidech v "zázemí". Přeju Vám hodně energie do Vaší práce a ať Vás pořád tak těší. Kdyby jste potřebovala nějaké informace či kontakty, můžete se podívat na náš drogový informační server na odkaz kontakty, případně zavolat k nám do K-centra (02/83872186 - jsme tu každý den od 9 do 21h) nebo se obrátit na plzeňské K-centrum (7421374).