syn
matka
Potřebovala bych poradit co mám dělat se svým synem.jindy velmi hodný chlapec začal být adresivní,náladový,opouští sport,nic ho nebaví,všechno je podle něj k nezvládnutí atd.tak jsem zavětřila a zjistila že při cestách do učiliště je méně protřelým dětem nabízen zadarmo skank.mám o syna strach proto ,že od mala má sklon k závislostem(dudlík,cucání palce,posedlost čokoládou,počítačem) a je velmi snadno ovlivnitelný.Nevím jak se mám zachovat.synovi je 15 let.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že máte o syna obavy. Jen mě napadá, jestli jste o tom se synem už mluvila a jak jste se dopátrala toho, že se v blízkosti školy kouří marihuana. Také nevím, jestli jsem správně pochopila, že je to zatím ve fázi, kdy máte informaci, že by se k marihuaně mohl dostat, ale zatím nevíte o tom, že by ji kouřil. Nebo již máte informaci, že syn s trávou experimentuje? Také nevím, zda chcete nějak zakročit proti nabízení marihuany ve škole? Podle toho, co popisujete, je syn ve fázi dospívání, kdy přestává mít zájem o věci, které dřív dělal, je v odporu vůči autoritám, koníčky, které dřív měl, mu třeba najednou připadají dětinské, možná pod vlivem svých vrstevníků se přiklání k názorům, které dříve neměl. Rozumím tomu, že máte strach, aby nesklouzl k drogám, protože se teď jeho chování nápadně mění a není to to, na co jste zvyklá. Ony někdy ty velmi hodné děti v pubertě zjistí, že být velmi hodný není zrovna atraktivní pozice a začnou pokoušet hranice a leckdy dost dramatickým způsobem. Pokud ale nedochází k nějakým extrémům - pokud syn nechodí za školu, nemá nápadně snížený prospěch apod. a zvládáte v mezích normy soužití doma, tak bych situaci nepovažovala za závažnou. Zvolila bych zatím cestu, kdy můžete se synem víc mluvit o tom, co ho teď zajímá, zajímat se (ale bez výčitek a poučování) o jeho záliby, kamarády, názory, navázat důvěru. Měl by mít pocit, že je akceptovaný, i když se ne vždy chová jako hodný chlapeček, ale je potřeba mu dát nějaké hranice. Bylo by možná vhodné stanovit nějaká domácí pravidla a rozdělit úkoly, kdo co má doma na starost, vyžadovat po synovi, aby tato pravidla plnil včetně toho, že se předpokládá jeho docházka do školy a nějaké rozumné známky. Kdyby nastaly nějaké závažnější potíže, tak znovu napište. Pochopitelně i v tuto chvíli můžete vyhledat nějakou odbornou pomoc a zkonzultovat svůj postup a to, jak se k synovi budete chovat. Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám doporučit nějaké vhodné kontakty, kam se obrátit. Jinak doporučuji přečíst si texty na www.odrogach.cz (web o. s. SANANIM zaměřený na primární prevenci, jsou tam i informační texty pro rodiče), případně publikaci Devět rad, kterou vydalo o. s. SANANIM pro rodiče. Také doporučuji knihu kolegy Hajného O rodičích, dětech a drogách, více najdete na http://www.sweb.cz/anorexiebulimie/Orodicichdetechadrogach.htm.