Policie
lola
Zdrávím, mam jen jeden dotaz. Můj kamarád bere drogy, konkretně pervitin. O víkendu jsem slyšela, že ho chytli policajti, a že ho odvedli v poutech. Mluvila jsem s jeho matkou a ta říkala, že přijel z práce v 18h, potom šel chvíli ven a že byl celou noc doma. Chci se zeptat, jestli je možné, že by ho hned pustili a nijak to neřešili? Načapali je prý v jednou lese, kde se na zemi povalovali použité stříkačky.. povídá se, že se tam scházejí a fetují. Jeho matka se ho ptala, zda je to pravda, on jí řekl, že to pravda není, ale já pochybuju, že by to přiznal. Chci vědět, zda když ho chytili, jestli ho mohli hned pustit. Nebo jak dlouho ho mohli držet??Předpokládám, je ho policie od tohoto incidentu bude hlídat a bude se mít na pozoru. Předem vám děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Samozřejmě, že kamaráda mohli po krátké době propustit. To, že ho seberou pro podezření z trestného činu (třeba krádež nebo prodej drog) neznamená, že ho dají rovnou do vězení. Zřejmě se prokázalo, že s tím, z čeho ho policisté podezřívali, nemá nic společného nebo ho pouze vyslechli a pustili domů s tím, že předvolání k dalšímu výslechu mu pošlou. Takže by to pak neznamenalo, že ho pustili a nic neřešili, ale to že ho pustili a bude to mít ještě nějakou dohru. V cele předběžného zadržení na policejní stanici může být člověk pouze 48 hodin, pak ho policie musí pustit nebo požádat příslušného soudce, aby rozhodl o vzetí do vazby. Ale k tomu musí být speciální důvody. Většina vyšetřování probíhá tak, že je dotyčný na svobodě, nikoli ve vazbě. To, že kamarád bere drogy, není důvod k zatčení. Samo užívání drog trestné není, ani držení náčiní k aplikaci drog - policisté ho předvedli pravděpodobně proto, že buď něco pod vlivem drog vyváděl a upoutal na sebe pozornost, nebo jak už jsem psala, měli podezření z trestného činu. Případně ho chtěli nachytat na tom, jestli u sebe nemá drogy a zřejmě u sebe zrovna žádné neměl (což kdyby měl u sebe drogy pro vlastní potřebu v malém množství, tak je to stejně přestupek, nikoli trestný čin). Myslím, že není důvod, pokud kamarád nepáchá trestnou činnost, aby se na něj policie speciálně zaměřila - takových lidí, kteří berou drogy a pohybují se na místech, kde se drogy berou, je poměrně dost. Policie sleduje jen ty, kteří jsou do něčeho zapletení. Jinak by se z toho zbláznili. Kamarád asi ví sám, kvůli čemu ho chytli a pokud je do něčeho namočený, měl by být na pozoru hlavně on.