alprazolam
Martina
Dobrý den, možná je moje otázka poněkud nezávažná s porovnání s problémy, které ve Vaší poradně řešíte, přesto se dovolím se zeptat. Užívám cca 10 let Xanax 0,5 mg na noc. Zpočátku jsem užívala 3x denně asi 0,5 mg a ještě něco k tomu /události, které k tomu vedly se mi nechce rozebírat – to by byl moc dlouhý dotaz a nic nového by to asi nepřineslo/, teď už jsem tedy dost dlouho na 0,5 mg denně. Ráda bych se léků zbavila, ale nějak se mi to nedaří. Pokud si vezmu na noc 0,25 mg, pořádně se nevyspím a přes den jsem nervózní, roztěkaná a úzkostná, cítím v sobě značné napětí, že stejně dojím to, o co jsem se večer ošidila. Můj lékař tvrdí, že pokud nepotřebuji dávky zvyšovat (opravdu nepotřebuji), tak že by nic neměnil, že moje dávka je malá a lék v tomto dávkování může být užívám dlouhodobě bez vedlejších účinků, pokud nepiji alkohol (nepiji). Ráda bych se zeptala na Váš názor. Neraďte mi psychology – už mi to vcelku stačilo. Nevím, zda má smysl za každou cenu léky vsazovat, když mi hodně pomáhají. Možná bych potřebovala nějakou berličku – zkoušela jsem třeba pít třezalkový čaj, ale pak jsem začala mít obavy, zda to není horší než lepší, kombinovat trochu alprazolamu s bylinkami. A ještě jeden dotaz: pokud bych neplánovaně otěhotněla, považujete tuto medikaci jako důvod k potratu?

Odpověděl: Jakub Minařík
Dávka je opravdu malá, v tom má kolega pravdu. A když ji nezvyšujete, ... . Pokud se jí však chcete zbavit, tak myslím, že to stojí za úvahu zkusit. Jednak můžete kolegu požádat o změnu medikace - existují léky, které jsou nenávykové a mohly by vám pomoci. Dají se pak snáze vysadit. Počítejte ale s několika měsíci užívání. Ta třezalka také není zlý nápad. Snižte na 0,25 a nasaďte třezalku. Můžete jí pít vícekrát denně. Podobnou službu by vám asi udělala meduňka lékařská. S tím psychologem, ev. nějakou psychoterapií - vzhledem k OCD by to nemusela být tak špatná volba, ale je to běh na dlouhou trať. Víte, taky mě napadá, že když se to nepovede, tak se k medikaci prostě vrátíte. :-)