Marihuana x pervitin
lucy
Hezký den, můj přítel cca 2 roky (+-) kouřil marihuanu, poté jak sám uvedl cca 3/4 roku užíval pervitin (endonazálně) a nyní před 3 měsíci s pervitinem skončil (jak uvádí). Před naším vztahem chodil s dívkou, která sama již předtím drogy,užívala a nadále užívá. V té době (kdy P užíval)jsem již jakési podezření měla, nicméně se mi nesvěřil a na má vyslovená podezření reagoval negací, po přiznání (tj.cca 5 dní)argumentoval tím, že měl strach, že mne ztratí.Věděla jsem, že není něco v pořádku trpěl změnami nálad, pokud došlo mezi námi k rozporu, byl výbušný a buď velmi veselý a nebo naopak podrážděný. Nemá cenu dále popisovat jeho projevy, neboť užívání P sám potvrdil. Obracím se na Vás s žádostí o radu. Přítel uvádí, že před 3 měsíci s P přestal a nemá již potřebu ho užívat. Zůstal ale nadále u marihuany a v poslední době ji s přáteli (kteří také sami přiznali, že mají stejné "zájmy a vlastně problémy") hojně užíval(cca 4x týdně). Nastaly problémy jak v našem vztahu (pozdní příchody, výmluvy, nepravdy, nezájem o okolí a práci, prioritního akceptování "přátel"), tak v jeho rodině. Navíc jsme díky těmto problémům přišli o dítě (jak přítel tvrdí, právě tohle bylo důvodem, proč přestal). Nevím, nemám tušení jak mu pomoci. Mám pocit, že "přátelé" jsou na prvním místě, opět navázal kontakt s již zmíněnou bývalou přítelkyní (jak uvádí ne sexuální, pouze za účelem komunikace o daném problému /v té době jsem o jeho užívání P nevěděla a sní si o tom mohl prý pohovořit/a dle jeho slov v tomto již pokračovat nebude, protože již vše vím). Chce být se mnou, říká že mne miluje, ale pokud ho přepadnou jeho deprese, bývá nepříjemný, až zlý (ubližuje hlavně slovně), v ten moment neví, zda mne má rád a chová se asociálně..Chtěla bych vědět, jaká je dle Vašeho názoru prognóza. Jedná se o abstinenční příznaky?Na můj návrh možné léčby a nebo terapie říká ano, ale nejsem si jista, zda opravdu, 100% chce. Rádi bychom mu pomohli, ale je nám jasné, že bez jeho účasti to není možné. Je z nejhoršího venku?Vlastně mne ani sám o pomoc výslovně nepožádal, ale pokud budu předpokládat, že bude chtít vše změnit, můžete nám poradit, kde začít, jak postupovat a popřípadě kam se obrátit? Předem velmi děkujeme. ZN: Chtěla jsem Vám zavolat, ale raději Vám za přítele píši já. Pokud by měl něco vyřídit, trvalo by to věčnost. ZN 2:Příbram

Odpověděl: Jakub Minařík
Dost jsem o tom, co píšete přemýšlel. Já si v první řadě nejsem moc jistý zda partner abstinuje. To možná kvůli těm jeho kontaktům a kvůli vysokému zájmu o setkávání s drogovými přáteli. Samozřejmě, já vím jen to co píšete. Možná také, že se doopravdy snaží, ale jen mu to nejde moc dobře. Závislost je totiž především ztráta kontroly nad problémem a uživatel se pak snadno vrací k užívání s tím, že: Projednou .... A ono se na to přece nepřijde.
Ty jeho výkyvy nálad skutečně vypadají jako pokusy o abstinenci. I když nemusí abstinovat po celou dobu. Ale to souvisí s tím co jsem psal před chvílí.
Co se týče rady, tak:
1. Měl by úplně abstinovat. To znamená i od marihuany a alkoholu. To proto, že paří už dost dlouho a jeho koketování s pervitinem bylo asi víc než jen experiment. Pokud bude v tom co dělá pokračovat, nejspíš znova začne brát.
2. Měl by se pokusit změnit svůj životní styl a najít si jiný okruh přátel. Jinak prostě nedokáže úplně abstinovat.
3. Měl by si najít někoho, ke komu bude chodit na terapiii, alespoň ambulantně.
To, co doporučuji, by neměla být jednorázová nebo krátkodobá záležitost. Celé by to mělo fungovat delší dobu, řekněme alespoň rok. Měla by se s ním tedy udát velká a zásadní změna. Taková, že na konci tohohle období bude mít spoustu jiných zájmů, jiných přátel a užívání drog, ať se jedná o Alkohol nebo Marihuanu nebude pro něj středem vesmíru. Je to velká změna a bude do toho muset investovat spoustu práce. A taky asi bude chvílema pěkně nepříjemný. To je upozornění pro vás. A doporučení pro vás? Existují terapeutická sezení pro blízké uživatelů drog. Obyčejně mají podobu Rodičovských skupin. Moc bych vám to doporučoval. Ono se totiž stává, že zvláště partneři závislých bývají stejně nemocní, jako ti kteří berou. Jen k tomu nemají ty drogy, ale za odměnu na zádech vlečou více problémů. A to je riziko, které byste měla mít na paměti a vyvarovat se ho.
Ohledně možného kontaktu jsem nic nenašel. Podívejte se do kontaktů, je tam kontakt na protidrogového koordinátora v Příbrami. Ten by vám mohl poradit. Najdete jej tady.
Hodně síly! :-))