Marihuana a slinivka břišní
emil
Dobrý den. Trpým chronickým zánětem slinivky břišní. V současné době jsem již téměř dva roky na dietě a jsem bez známek (projevů) zánětu. Dodržuji dietní režim, alkohol a tuk v mé stravě nemají místo. Chtěl bych se dotázat, zda nějakým způsobem ovlivňuje marihuana, konkrétně kouření marihuany, činnost slinivky břišní a v případě že ano, jakým zupůsobem. Dále bych se Vás chtěl zeptat, zda by mi občasné kouření marihuany mohlo přivodit, v souvislosti s mým onemocněním, zdravotní komplikace.

Odpověděl: Jakub Minařík
Dosti pečlivě jsem propátral své zdroje a nenalezl jsem žádné varování ohledně chronické pankretitidy, ani žádné ovlivnění slinivky, jako žlázy produkující trávící enzymy. Zdá se tedy, že přímý efekt by neměl být přítomný. Ohledně nepřímých účinků, jsem uvažoval o tom, že marihuana povzbuzuje chuť k jídlu a někdy se po jejím užití dostavuje vlčí hlad a intoxikovaný sní značné množství potravavy, často v dosti bizardních kombinacích (třeba obložený chléb se sýrem, banánem a dijonskou hořčicí :-). Z tohoto pohledu by jistě nějaké riziko hrozilo, musel byste se takových excesů vyvarovat. Nejsem také schopen odhadnout, zda by nemohl mít nějaký nežádoucí efekt imunomodulační vliv vyplývající z vazby CB2 receptory ve slezině. Také je možné, že se intoxikace odrazí v regulačních mechanismech vegetativního nervstva. I odtud by hrozilo případné riziko. Užití konopných drog také někdy vyvolá nevolnost a zvracení. I to by nohlo být potenciální riziko. Je tedy pravděpodobné, že vážnější negativní efekt by neměl být přítomen, nelze však nějaké ovlivnění vyloučit. Osobně bych doporučoval, pokud byste se rozhodl konopí vyzkoušet, být opatrný a vyvarovat se častého, nebo excesivního kouření. Stačí? :-)