Primární, sekundární a terciální prevence
Hledám podrobnější informace na téma primární sekundární a terciální prevence. Zatím jsem našel poměrně hodně informací o primární prevenci, ale o ostatních toho moc není. Mohl by mi, prosím, poskytnout více informací ohledně sekundární a terciální prevenci?

Odpověděl: Bára Orlíková
Víte, o té sekundární a terciární prevenci toho nenaleznete více proto, že se tyto termíny (narozdíl od primární prevence) v praxi moc neužívají. Navíc není mezi odborníky zcela jasno v tom, zda sekundární prevence je péče o lidi, kteří už s drogami mají problém včetně léčby a terciární prevence je následná péče po léčbě a prevence relapsu nebo zda je sekundární prevence léčba a následná péče a terciární prevence je péče o aktuální uživatele drog, kteří o léčbu nemají zájem (tedy nízkoprahové služby jako je streetwork). Takže asi bude nejlepší, když si najdete informace o nízkoprahových službách jako jsou terénní programy (streetwork) a kontaktní centra a dále o léčebných a doléčovacích zařízeních a uděláte si obrázek o tom, jak tenhle systém péče vlastně funguje. Protože to dělení na terciární a sekundární nemá v konečném důsledku pro fungování tohoto systému zas až tak moc velký význam. Pokud mohu doporučit, podívejte do kolonky Pomoc a léčba na této stránce a pokud máte zájem o nějakou literaturu, tak asi nejlépe Kalina a kol.: Drogy a drogové závislosti. Mezioborový přístup. Praha, Rada vlády pro koordinaci protidrogové politiky 2003, případně Kalina a kol.: Mezioborový glosář pojmů z oblasti drog a drogových závislostí. Praha, Filia Nova, 2001. Kalina, K.: Kvalita a účinnost v prevenci a léčbě drogových závislostí. Praha, A.N.O. a SANANIM 2000. Popřípadě Rotgers, F.: Léčba drogových závislostí. Praha, Grada 2000.